Marzine

Hei. Jeg har tatt masse marzine før, men nå har jeg klart meg fire måneder uten, men det er jo helt forferdelig! Jeg vet at man ikke blir direkte avhengig og at det ikke er ulovlig…men greia er liksom at jeg er «avhengig» av å bare bli sløva ned og komme litt bort i fra hverdagen. Jeg blir gal av å ikke ta! det går jo ikke an å slutte. Da jeg tok, så tok jeg bare 15-25 stykker og da ble jeg borte. Så da fikk jeg værtfall en liten pause fra alt. Nå har jeg ikke fått pause på fire måneder, og jeg trenger å ta dem snart!!

Kvinne, 25 år fra Troms
Vanlig dosering Marzine for voksne er 1 tablett (50 mg) maksimalt 3 ganger pr. døgn. Det inntaket du beskriver er en overdosering, men det er du jo klar over. Du skriver at du får blir sløv og får en pause, men ved overdosering av Marzine kan forvirring, svekket dømmekraft,opprømthet, hallusinasjoner,angst, hjerteklapp,uro, sjokk og kramper også forekomme.
Vi forstår at du har det vanskelig , men siden du skriver til oss før du har tatt nye store doser så er det kanskje noe i deg som ikke ønsker å begynne med dette igjen?
Vi tror det hadde vært godt for deg om du fikk noen å prate med om det som er vanskelig? Vi foreslår at du tar kontakt med fastlegen din, eller helsestasjon for ungdom for å få hjelp. Du kan også ringe oss på 08588 alle dager melom 11 og 19 eller chatte med oss på hverdager mellom 14 og 17.