Marihuana avhengighet

Jeg ble kjent med en gutt i fjor sommer og ble kjent med at han røyket hasj i helgene som helgekos. Dette viste seg å være mer og mer av etter hvert. Jeg lot han røyke ved siden av meg også, fordi jeg ikke visste hva hasj var. Jeg trodde ikke det var narkotika. Han sa han har eksperimentert med alle stoffer unntatt heroin. Bare på gøy, han synes det er tøffe virkninger. Han hadde røyket flere ganger om dagen i 2 år. Intenst bruk. Jeg fikk se en dag at han fikk abstinenser. Gjorde det slutt en dag, men han sa han skulle slutte. I 4 måneder senere fikk jeg nå vite at han har lurt meg. Skjønte ikke noe av dette så imøtekommende og herlig kjæreste som han var mot meg.. Men jeg forstår tydeligvis ikke hvor fælt han har behandla meg. Han spurte meg også om han fikk gå på en «trip» for å ta mdma med en kompis en gang.. Jeg sa nei til det, men hvem vet? Er dette et tegn på at dette mennesket som jeg tydeligvis ikke har kjent så godt, kommer til å være avhengig og begynner på sterkere stoffer etter hvert? Han var tydeligvis ikke villig nok til å slutte. Det er vondt å bli lurt slik. Men han ga meg alle grunner til å tro på han. De gangene jeg var mistenksom fikk jeg kjeft for det. Han fikk meg mer og mer til å føle jeg gjorde noe galt, at jeg var en dårlig kjæreste.

Kvinne, 22 år fra Sør-Trøndelag
Det virker ganske klart for oss at din kjæreste ruser seg mer enn det du trodde da dere ble sammen. Det er ikke så lett for oss å svare på om han kommer til å være avhengig og begynne på sterkere stoffer etter hvert. Ut fra det du forteller oss, bruker han allerede en del sterkere stoffer, du nevner selv MDMA. Og han sier jo selv at han har eksperimentert med alle stoffer unntatt heroin. Ut fra dette er det lite som tyder på at han har tenkt til å slutte med det første.
Det viktigste for deg i en slik situasjon er å finne ut hvordan du selv vili ha det i ditt eget liv. Hvis hans livsstil og rusbruk ikke er forenlig med slik du vil ha det, finnes det to muligheter. Det ene er at du avslutter forholdet. Det andre er at dere sammen lager en konkret plan for hvordan dere skal ha det sammen i forholdet. Hvis det betyr at han må ta imot hjelp for problemet sitt, så kan han få det hvis han selv ønsker. Det kan jo hende at han kan få til å slutte på egen hånd – hvis det er en forutsetning for deg – men da vil du nok ha behov for en eller annen forsikring med tanke på rus. Det kan f.eks. være at han går til samtaler og at du kan være med på det etter behov, og/eller at han tar urinprøver som du også får innsyn i. Alt dette kan han ordne gjennom sin fastlege.
Hvis du har behov for å snakke med noen for å drøfte dette videre, anbefaler vi deg N.K.S Veiledningssenter Midt-Norge, eller du kan kontakte oss i RUStelefonen.
N.K.S Veiledningssenter Midt-Norge