Hvordan konfrontere en alkoholiker

Hei, Min bror på 43år er alkoholiker, han drikker hver dag. men klarer som oftest å komme seg på jobb i ukedagene. Han har tre barn på 6,12 og 18 år og en kone som ikke er fra Norge. Hun har søkt hjelp hos meg og min samboer, og jeg aner ikke hvordan jeg skal angripe dette. Jeg vil så gjerne hjelpe for vår far var også en alkoholiker og jeg vet hvordan det er å være barn i den situasjonen, så jeg vil så gjerne hjelpe mine tante-barn. Hun prøver å prate med han, men han har ikke noe problem, mener han. Og bare avfeier henne, jeg vil anta at hun kommer med endel tomme trussler og kjefter og smeller endel når dette tas opp. Han er så overstadig beruset i helgene at han ikke vet hvem kone og barn er til tider.. Han gjemmer øl overalt, han blir aldri voldelig eller stygg på noen måte, «bare» overstadig beruset. Hvordan kan man angripe dette? Når den det gjelder mener det ikke er noe problem? Jeg som voksen søster har ikke nok innsikt til å ha konkrete eksempler på episoder. For min del er det «enklest» å lukke øynene, det berører jo ikke meg i noen stor grad, men jeg ønsker virkelig at mine tantebarn får en tryggere hverdag enn jeg selv hadde….

, 33 år fra Hordaland
Vi forstår godt at dette er en vanskelig situasjon for deg. Og ikke minst er det en vanskelig situasjon for din svigerinne og dine tantebarn. Det er dessverre ikke enkelt å hjelpe en som ikke vil innrømme å ha et problem, og som ikke vil ha hjelp. Hjelpeapparatet er i stor grad bygget rundt prinsippet om at hjelpetrengende selv skal ta kontakt og be om hjelp. Som pårørende til en alkoholavhengig er det ikke så mye annet å gjøre enn å snakke med, oppmuntre til behandling og sette grenser for hva en selv klarer å leve med. Det siste vil nok kanskje i større grad berøre din svigerinne som jo lever med dette hver dag. Å sette grenser for hva hun og deres barn kan leve med, vil være viktig også for deres helse.
Vi tenker at det er naturlig å starte med en samtale med broren din. Ta opp dine bekymringer og fortell han hva du har sett og opplevd. La han få snakke uten avbrytelser, og forsøk å ikke være befalende eller klandrende. Om han innrømmer problem og ønsker å søke hjelp, er det fastlegen han må ta kontakt med i første omgang.
Vi forstår at det er enklest å lukke øynene, fordi det ikke berører deg i stor grad. Samtidig har vi som medmennesker et ansvar hvis vi ser at barn lider eller er utsatt for omsorgssvikt. Når alkoholmisbruket går utover barn , blir saken lang mer alvorlig enn å kun gjelde din brors helse. Da er det barnas beste som skal gå først. Selv om han ikke skader barna fysisk, påvirkes de av hans drikking, noe du kanskje selv opplevde i barndommen. Vi tenker derfor at dette er en sak for barnevernet. Barnevernet kan iverksette tiltak som kan hjelpe han og din sivgerinne.. Vi anbefaler deg å kontakte barnevernet, eventuelt oppfordre din svigerinne til å gjøre det. Du kan også ringe barnevernet anonymt, og be om råd.