Hvordan hjelpe venn med rusproblemer

Hei. Eg god venn, 25 år, tregner hjelp. Hun er fungerende alkoholiker (har vært det i over fem år), jobber i barnehage og det går relativt greit (enn så lenge). Røyker ofte hasj. Det siste året har hun tatt mer og mer kokain, nesten hver helg, samt prøvd ut andre rusmidler (det som er tilgjengelig, syre, crack osv). Hun lyver om misbruket og prøver å skjule det. Hun blir deprimert til tider, spesielt når hun er svært påvirket. Hun har hatt selvmordstanker når hun er rusa, men «ler av det» dagen derpå. Vennen min trenger hjelp! Men hun nekter for at hun trenger hjelp, bagatelliserer problemet og syns det er «søtt av meg» å ville hjelpe, men sier at jeg bare skal slappe av. Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 25 år fra Oslo
Dette skjønner vi at er vanskelig. Det er vanskelig å hjelpe noen som ikke klarer å ta i mot hjelp og det er frustrerende å føle seg hjelpesløs uten mulighet til å gjøre noe. Det er dessverre slik at det er vanskelig, om ikke umulig, å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Det norske helseapparatet er i stor grad bygget rundt prinsippet om frivillighet. Det vil si at det sjeldent forekommer tvangsbehandling av rusavhengige, med noen få unntak samt når det gjelder gravide.
Du lurer på hva du kan gjøre. Vi tenker at du allerede gjør mye ved å tilby hjelp og støtte. Du kan fortsette å snakke med henne og oppfordre henne til å ta tak i problemene og komme seg til fastlegen som kan henvise henne videre til riktig behandling. Men det er viktig at du også setter grenser for hva du kan gjøre og orker å gjøre. Vårt råd til deg er å ikke bli helt oppslukt av dette slik at det går på bekostning av din egen helse.
Andre muligheter er å kontakte foreldrene hennes om du tenker at de bør vite det og at de har mulighet til å hjelpe henne. Du kan også ta en bekymringstelefon til hennes fastlege, men da oppfordrer vi deg å være ærlig med henne om at du akter å gjøre dette. Om hun er suicidal, kan du spørre henne direkte om hun planlegger å ta livet sitt. Om hun har tenkt til dette, forsøk å få henne til å først ta kontakt med lege eller legevakt. Du kan også ringe politiet om hun er en fare for seg selv eller andre. Da kan de kjøre henne til legevakten slik at hun får en psykiatrisk vurdering og blir tatt vare på.
En annen ting du kan gjøre, er å gi henne telefonnummeret til oss på RUStelefonen 08588. Å snakke om og å innrømme rusproblemer er vanskelig for de fleste, og å få snakket om dette og samlet tankene sammen med en av oss, er noe mange starter med.