Høye leververdier

Hei! Det har blitt en del for mye alkohol i det siste året og jeg har vært hos fastlegen og lurer da på om jeg kan snakke med han og få komme å måle disse jevnlig slik at livstilen endres eller tror dere at fastlegen henviser til barnevernet med engang uten å høre på om jeg er villig til å endre livsstil og få psykologisk hjelp. Det er ofte i forbindelse med stress det blir for mye? Bekymret for at barnevernet griper inn har en sønn på 9 år. Bekymret mor!

Kvinne, 44 år fra Akershus
Hvorvidt fastlegen kontakter barnevernet er en vurderingssak, men generelt sett er legens og øvrige helsepersonells taushetsplikt veldig streng. Om det er mistanke om alvorlig omsorgssvikt eller mishandling i hjemmet, har legen meldeplikt til barnevernet. I og med at du sier ganske lite om din situasjon, er det vanskelig for oss å bedømme om legen vil varsle barnevernet. Om det for eksempel er en omsorgsperson til i hjemmet som ikke har rusproblemer, vil sannsynligheten for at legen melder i fra bli mindre. Vi tenker at det at du har drukket en del for mye i det siste året i seg selv ikke er grunn nok til å kontakte barnevernet (men som sagt vet for lite om situasjonen til å uttale oss mer enn på generelt grunnlag).
Det er greit å være obs på at legens taushetsplikt viker når det gjelder helsekrav i forhold til førerkort. Om legen vurderer ditt alkoholbruk som en risiko i trafikken, risikerer du at førerkortet ditt blir inndratt. Det er større risko for at du mister sertifikatet enn at barnevernet kontaktes. Du kan lese mer om rusmidler og trafikk her.
Når det er sagt, er det bra at du ønsker å ta tak i situasjonen din og at du ønsker å få hjelp. Det viktigste er at du klarer å slutte å drikke og at du får orden på tilværelsen. Legen vil ditt og barnets ditt sitt beste, og det er alltid en styrke å søke profesjonell hjelp om man ikke klarer å ordne opp i situasjonen selv.