Hasj/cannabis

Hei jeg hsr et spm. Jeg hadde en venninne som tok hasj. Hun reagerte vist dårlig på det at hun besvimte 5 min etter at «rusen» kicka inn. Hu kom seg fort opp igjen, men jeg tror hun var bevistløs i ca 5 min. Det skjedde igjen 10 min igjen etter det. Og da var hun borte i 2-3 min. Mitt spm er, er dette vanlig? Fikk hun en allergisk reaksjon? Hva er evt. Konsekvensene ved allergisk reaksjon? Det gikk heldigvis bra da. Også lurer jeg på en ting til. Jeg tok kontakt med 113 og fortalte sannheten at hun hadde røyket hasj. Da sa denne helsearbeideren til meg at jeg sender ikke ut en ambulanse for hasj misbruk,ta taxi og kom dere ned på legevakten selv. Har han lov til dette? Jeg forklarte at hun lå bevisløs, men han ville ikke sende ambulanse. Er dette ok? Har man ikke krav på hjelp i slike alvorlige tilfeller? Jeg ble helt satt ut. Ble og selvfølgelig møtt av dømmende øyne på legevakten. Hadde vel forventet akkurat det. Takk for svar

Kvinne, 25 år fra Oslo
Du er noen som opplever allergiske reaksjoner når de bruker hasj,  men det er det ikke så vanlig at man besvimer av hasj. Det gir seg som oftest utslag i pollenallergi lignende symptomer. Det mest sannsynlige er at hun har fått «white out». Hasj fører til lavere blodtrykk, noe som gjør at hjertet pumper fortere for å oppheve lavt blodtrykk. Dermed stiger pulsen og man får en ekstrabelastning på hjertet. Disse tilstandene fører ikke nødvendigvis til besvimelse, men det kan skje. White-out kan særlig skje av litt store mengder THC, og kanskje en variant av marihuana med lite CBD, som er det stoffet i cannabis som reduserer ubehag slik som angst og panikk.
Det kan kanskje lurt av henne å tenke over fordeler og ulemper ved å røyke, spesielt om dette skulle skje igjen. Noen tåler rett og slett cannabis dårligere enn andre, og noen kan «tåle» det en periode, for så og plutselig oppleve at rusen blir ubehagelig.
Vi tar ikke stilling til hvordan ambulansetjenesten prioriterer sine utrykkninger, men vi har stor forståelse for at du ble satt ut av å ikke få hjelp.