Har bestemt meg for å slutte å røyke cannabis og trenger tips/hjelp

Trenger hjelp til å slutte med å røyke cannabis. Jeg har prøvd å slutte en gang før men ende bare opp med at jeg ikke fikk sove, jeg sluttet å spise, jeg ble mer aggresiv og jeg hadde alltid et irriterende sug. Er det noe man kan gjøre for å gjøre det lettere?

Mann, 16 år fra Hordaland
Så flott at du ønsker å slutte med cannabis. Abstinenssymptomene du beskriver stemmer godt. Dette er vanlige symptomer når man slutter med cannabis. Det som kan gjøre det lettere for deg er å unngå det du forbinder med cannabis. Det kan være når du kjeder deg, er med noen spesielle venner, eller situasjoner du vanligvis har brukt cannabis. Dette er triggere som gjør at du får ekstra lyst på cannabis og som kan være med på å øke abstinenssymptomene. Det er en meget god brosjyre som forklarer dette nærmere her. De abstinenssymptomene du beskriver er som regel sterkest de første 12-14 dagene. I denne perioden kan det være lurt å ta en dag av gangen. Bestem deg for at i dag skal jeg være rusfri hver morgen. Da kan det føles lettere og mer overkommelig. Det finnes også en annen side på nettet som kan være til hjelp. Den heter «en guide for deg som vil slutte med hasj«. Noen oppgir at de får mindre abstinenssymptomer av å trene. Du kan prøve deg frem og kjenne etter om dette gir noen effekt for deg.
Lykke til.