Førerkortbeslag uten å kjøre?

Hei! Ble tatt for å ha røyket cannabis for ett år siden og fikk tilbudet å velge mellom ett forlegg eller en ruskontrakt på ett år med i starten ukentlige urinprøver til etterhvert sjeldnere prøver. Jeg valgte kontrakten og ble i tillegg pålagt å møte opp til en månedlig møte med alle parter(støttegruppe og politi). Fikk også en prøveperiode på 1 år etter kontrakten var over. Jeg har blitt fortalt av politiet direkte i forbindelse med ungdomskontrakten at hvis jeg noen gang ble tatt for å være påvirket av narkotika så ville de kunne beslaglegge førerkortet mitt med den grunn at de ikke kunne tilate folk som ruset seg i trafikken. Dette gjaldt da selv om jeg ikke har kjørt i påvirket tilstand. Dette syntes jeg var veldig rart, og flere jeg har pratet med mener det bare er skremselspropaganda. Tenkte jeg skulle spørre her for å få en avkreftelse/bekreftelse. PS: er helt rusfri og ferdig med kontrakten, men ønsker allikevel å finne ut om de faktisk sier sånt bare for å skremme eller om det er reelt.

Mann, 20 år fra Oppland
At politiet kan inndra førerkortet ditt selv om du ikke kjører i ruset tilstand stemmer nok. Fordi du har blitt tatt av politiet for å bruke cannabis kan de mene at du har et kjent rusproblem. Hvis du bruker illegale stoffer fyller du ikke helsekravene til førerkort, og det har ikke noen betydning om du kjører i rusa tilstand eller ikke. Du kan således miste førerkortet selv om du ikke har brutt vegtrafikkloven § 22 om ruspåvirket kjøring.
Mener de at du har et rusproblem, kan det vurderes dithen at du ikke helsekravene for å ha førerkort. I § 2 – Forskrift om førerkort, kan du lese mer om det. Helsedirektoratet har laget en veileder for Helsekrav til førerkort som også  kan være nyttig å lese. Politiet og legen kan altså når som helst frata personer som de mener ikke møter helsekravene til å ha førerkort på grunn av rusbruk. Det betyr ikke at du automatisk mister lappen om du blir tatt for å være påvirket av narkotika.
Du spør ikke om hvordan det vil påvirke din vandeleattest, men det vil nok også ha betydning for hvordan de vurderer deg hvis du blir tatt for samme forhold senere. Det vanlige er at forelegg slettes etter to år, men i en uttømmende politiattest vil den vises livet ut. Men, saken din er litt spesiell fordi du valgte ruskontrakt fremfor forelegg, og det er derfor usikkert hvor lenge politiet kan lagre opplysninger om deg. Hvis du ønsker å vite mer om forholdet har kommet på ditt rulleblad og hvor lenge det kan vises på din vandelsattest, bør du kontakte politiet og be om en skriftlig redegjørelse.