Ectascy i bønne?

Hei, jeg kjøpte en bønne av en kompis for noen dager siden, og jeg har pleid å kjøpe av han. Men denne bønna smakte for det første ganske rart, det smakte som gift og for det andre man ble utrolig rar på det, fikk en rus som minnet meg litt om ectascy, ufrivillige muskel bevegelser og det kilte i hele kroppen så bare satt å lo som en tulling.. Så jeg lurte på om det faktisk er mulig at det kan ha vært ectasy i bønna og i såfall hvordan er det mulig?

Mann, 16 år fra Akershus
Vi kan nok ikke svare deg på om det var ecstasy i jointen din, men det er mulig å røyke ecstasy. Den enkleste måten vi kan tenkte oss det fungerer på er å knuse det og putte det i jointen. Nå sier du jo ikke om du kjøpte en ferdigrulla joint/bønne, eller om du kjøpte hasj/pot og lagde (mekka) jointen selv. Om du lagde den selv, burde det være mulig å se etter om den så annereledes ut enn vanlig.
Det er ikke vanlig å røyke ecstasy, og vi lurer også på hvorfor noen vil putte det i jointen din da han du kjøper av vil tape penger på det (ecstasy er dyrere enn cannabis). Det vi heller kan tenke oss at var i jointen din, er syntetiske cannabinoider. Både fordi smaken var som du beskrev og fordi du fikk den rusen du fikk. Syntetiske cannabinoider er ekstremt mye mer potent enn  cannabis, og kan blant annet gi sterke hallsusinasjoner og muskelspenninger. Smaken kan også være litt som gift (kjemisk). Det er også mer logisk at det kan ha vært det med tanke på at syntetiske cannabinoider er billigere enn både cannabis og ecstasy, og ville gitt dealeren en større fortjeneste. Når det er sagt, er det ikke umulig å få hallusinasjoner lik de man kan få av ecstasy av cannabis. Om cannabisen er sterk  (potent), kan man få sterke reaksjoner både kroppslig og mentalt. Men cannabis smaker jo vanligvis ikke som gift, så om den smaken var fremtredende, er det mest nærliggende å tro at det var syntetiske cannabinoider. Om du har tenkt til å fortsette å røyke cannabis, anbefaler vi deg å bytte dealer, eventuelt ta en alvorsprat med kameraten din, da syntetiske cannabinoider kan være veldig farlig.