Cannabis

Hei. Jeg lurer på hvorfor cannabis fortsatt er ulovlig i Norge, ettersom forskning har vist at det ikke er særlig avhengighetsdannende og heller ikke særlig skadende. Er det fordi cannabis ble regnet som et ulovlig med grunnlag av at det er like avhengighetsdannende som heroin, selv om det er bevis at det er lagt fra sannheten, og det rett og slett tar tid før vi kan justere oss til sannheten av at vi har tatt feil alle disse årene… eller er det fordi folk flest ikke vet nok om det og tenker at siden det er ulovlig er det en god grunn til det? Det har blitt lovliggjort i flere stater i USA, og jeg skjønner ikke hvorfor den norske staten ikke tar denne sjansen til å få flere skatte-penger på dette markedet. Jeg er klar over at det kan fremkalle psykologiske sykdommer, men er det egentlig værre enn lever-skadene vi påfører oss fra alkohol eller lungerisikoer vi tar når vi røyker tobakk? Er det en tilpassningstid som må til før det blir lovlig, eller er vi langt fra loveliggjøring av marihuana? Hilsen meg.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Det er ikke RUStelefonens oppgave å gjøre rede for norsk ruspolitikk. Vi tar ikke stilling til ruspolitikken, det er utenfor vårt mandat.
Norsk ruspolitikk, f.eks. forbudet mot hasj, er ikke basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene. Det er heller kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnets ve og vel som er styrende. Hadde alkohol dukket opp på markedet i dag, ville det også trolig bli klassifisert som narkotika. Målet med lovverket som gjør narkotika ulovlig, er først og fremst allmennpreventivt, noe som vil si at loven ideelt sett skal virke både avskrekkende (fordi det er ulovlig gjør man det ikke) og holdningsskapende (fordi det er ulovlig så er det ikke riktig/greit/bra). I tillegg har Norge også forpliktet seg til å følge den alminnelige narkotikakonvensjon, vedtatt av FNs narkotikakonferanse i New York 1961. Konvensjonen ble ratifisert av Norge 1967. Den tar sikte på internasjonal kontroll i FN-regi med all omsetning av narkotiske stoffer, så vel naturprodukter som syntetiske. Den alminnelige narkotikakonvensjon avløste Opiumkonvensjonen som ble undertegnet i Haag i 1912.
Det er viktig å skille mellom legalisering av cannabis og avkriminalisering av cannabismiddelbruk. Legalisering innebærer at cannabis bli lovlig på linje med alkohol eller andre varer. Avkriminalisering av cannabismiddelbruk betyr at man ikke strafeforfølger bruk, men salg og smugling vil forsatt være forbudt.
Det er jo stadig diskusjoner i mediene om hvorvidt cannabis bør forbli ulovlig. Så langt er det ikke noen politiske partier som har avkriminalisering eller legalisering på sitt partiprogram, så at det blir lovlig med det første, tviler vi på.