avhengig??

Hei, Vet ikke helt hvordan jeg skal legge frem dette på en riktig eller oversiktlig måte, men jeg prøver meg. Jeg er en gutt på 19 år (20 i desember). Jeg har holdt på med cola og pepper nå i ca 6 måneder. I tillegg til dette har jeg jobbet ombord på passasjerferge. Jeg har hele tiden klart å holde dette hemmelig for venner og familie, og når jeg bruker er det som regel til fest, hender noen ganger i vanlig hverdag. Men nå for 1 uke ble jeg tatt på urinprøve ombord og ble «sparket» og min hemmelighet er ganske kjent fra den dagen. Og nå er den tiden alle vil hjelpe og flere har nevnt rehab. Både fra kolleger og venner. Det jeg egentlig lurer på er om kanskje det hele blir litt overdramatisert?? Det er jo slikk at jeg har holdt meg unna i Jobb periode (nulltoleranse ombord), i førsten brukte jeg kun til fest (med alkohol) nå er vi rundt 2-4 stk, med drugs og drikker kun vann. Skal jeg være ærlig så vet jeg faktisk ikke om avhengigheten er der? For når jeg har lyst på så har jeg bare tatt det…noen ganger kan det gå 3-4 dager i strekk, mens andre ganger 2-4 ganger inntak pr.dag. Er kanskje litt vanskelig for dere å svare meg ut i fra dette?, men har dere noe så blir jeg veldig glad.

Mann, 20 år fra Oslo
Om du er avhengig eller ikke kan ikke vi svare på, men det du kan gjøre er se på et mye brukt diagnoseverktøy for avhengighet. Hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder kan det tyde på avhengighet. Det er også en test på nettet du kan ta her.
•De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
• De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
• Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
• De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Det at dine venner og kollegaer er bekymret for deg og ønsker å hjelpe kan jo være et tegn på at de bryr seg om deg og ønsker at du skal ha det bra i fremtiden. Det kan nok oppleves som dramatisk at noen man kjenner mister jobben på grunn av narkotikabruk.
Selv om du finner ut at du ikke er avhengig nå kan langvarig bruk føre til avhengighet. Desto lengere du ruser deg på disse rusmidlene desto vanskeligere vil det være å slutte.