Alkoholmisbruk hos nær pårørende

Hei, Jeg har en far som har et alkoholproblem. Vi bor på hver våre kanter av landet, og han sier ikke noe om drikkingen sin til meg, men jeg får høre det av hans kjæreste og naboer av ham. Han er i jobb, og drikker tilsynelatende ikke på hverdager, men hver helg konsumerer han store mengder alkohol. Det har vært mange episoder der han har vært så beruset at han ikke har kunnet gjøre rede for seg, og der han har vært nær ved å bli hardt skadet. Det som bekymrer meg veldig er at han blir pensjonist neste år, og at han da står fritt til å drikke hver dag. Jeg tror problemet kommer til å eskalere, og lurer på hva jeg som nær pårørende kan gjøre. Hva finnes av hjelpetilbud? Er fastlegen første instans? Jeg vet jo at han mest sannsynlig vil benekte at han har et problem, og at vi ikke vil komme noen vei før han selv vil..

Kvinne, 36 år fra Oslo
Vi forstår din bekymring og frustrasjon. Du lurer på hva du som nær pårørende kan gjøre. Det du kan gjøre er å vise støtte til din far og oppmuntre han til å søke hjelp, samtidig som du setter klare grenser for hva du aksepterer og ikke. Det er også viktig at du setter grenser i forhold til hvor langt du kan strekke deg for å hjelpe, slik at du selv ikke blir syk av dette. Det er han selv som må gjøre jobben, det du og dere kan gjøre som pårørende er å støtte han og samtidig ansvarliggjøre han på at han bør ta tak i problemene sine. Ikke bortforklar eller dekk over for han, og vær klar ovenfor han at du er bekymret.
Fastlegen er som regel første instans. Fastlegen kan hjelpe faren din med å skrive en henvisning til riktig behandling for han. Hva slags behandling som er riktig for han, må han diskutere med legen sin. Om han ikke ønsker å ta tak i dette og fornekter problemet, kan du eventuelt ta en bekymringstelefon til hans fastlege. Ut over dette, er det vitkig å tenke at ansvaret ligger hos faren din og ikke hos deg eller kjæresten hans.
Om du eller hans kjæreste trenger noen å snakke med, anbefaler vi dere å ta kontakt med Veiledningsenteret for pårørende eller Al-Anon.