1.Bilde til spørsmål 2. Flaks eller normalt.?

Jeg har sikkert flere spørsmål som kommer fremover i en liten periode mens jeg doper meg. Planen er at når jeg får det bedre med min situasjon så er jeg ferdig med misbruket.. Jeg merker det er lettere å slutte med det enn sigaretter, der hadde jeg flaks tror jeg?! Kanskje svaret er fordi jeg har røyket lengst og jeg vet hva avhengighet er? Hva gjør jeg hvis jeg ikke klarer å tenke på noe annet og jeg begynner å drømme at jeg sniffer dop? 2.Hvordan jeg får til å sette opp et bilde istedenfor det hvite/ blå spørsmåls tegnet..

Kvinne, 24 år fra Oslo
Du sier at planen din er å slutte med misbruket når du får det bedre med din situasjon. Det er fint at du har planer om å slutte med misbruket. Men vi lurer på hvordan du skal få det bedre mens du ruser deg? De fleste som ruser seg for å få det bedre, får det bedre der og da. Det er fordi rusmidler virker; og det virker med en gang. Man får det bedre — så lenge man er rusa. Men dette endrer seg for de aller fleste. Og etter å ha brukt tilstrekkelig rus en periode, blir situasjoenen slik: man får det dårlig (abstinenser) når man ikke ruser seg. Man ruser seg ikke for å få det bra, men for å fjerne ubehaget. Da kan rusmiddelbruken bli altoppslukende og nesten det eneste som betyr noe. Det kan godt hende du har «flaks» i den forstand at du ikke så lett blir avhengig. Men vi tror det er mer sannsynlig at du ennå ikke er kommet til et punkt hvor du er helt avhengig. Men du er i ferd med å bli det. Det fremgår av det du selv sier («klarer ikke å tenke på noe annet og jeg begynner å drømme at jeg sniffer dop»). Dette er helt klart et tegn på at du er i ferd med å bli avhengig. Da anbefaler vi deg å søke hjelp for din avhengighet. Alternativet er å slutte mens «leken er god» og du fortsatt synes det er lett å slutte. Vi vet jo ikke hva slags rusmidler du bruker, men vi kan nesten love deg at det ikke  er enkelt å bli kvitt en avhengighet, uansett hva avhengigheten måtte være. Det kan jo hende at du er en av de få (om noen) som synes dette er enkelt, det kan vi ikke si noe om.
Vi er litt usikre på hva du mener med hvordan du får til å sette opp et bilde istedenfor det hvite/blå spørsmålstegnet. Det er vi i RUStelefonen som setter inn bilde når vi poster et besvart spørsmål. Vi kan selvfølgelig sette inn et annet bilde enn spørsmålstegnet for deg. Håper du liker dette bedre.