Weed

>Hei! Jeg vil gjerne vite hva som er dårlig med weed. Fordi jeg begynte nettopp å røyke det og lurte på hva det gjør med meg og sånne ting.

Kvinne, 20 år fra Akershus
Det kommer jo litt an på hva man legger i «dårlig». Vi pleier ikke å bruke den typen begreper, men heller forsøke å beskrive hva som er fakta om de ulike rusmidlene og deres virkning. «Dårlig» er ikke et ord som beskriver et faktum, men et ord som sier noe om hva man mener om en ting. F.eks. kan noen si om en bok bok eller en låt at «den var skikkelig dårlig», mens andre vil si «nei, den er dritbra». Og da er det ingen som har rett, men bare ulik smak. «Dårlig»er det man kaller et «normativt» ord. Vi forsøker heller, så langt det er mulig, å gi så korrekte beskrivelser som mulig av stoffene og deres virkninger («deskriptive» beskrivelser).
Vi kan heller ikke svare helt nøyaktig på hva weed gjør med deg, fordi det virker ulikt på forskjellige mennesker og det kommer veldig an på hvor ofte og mye man bruker det. Generelt pleier vi å beskrive akutte rusvirkninger og langtidsvirkninger av cannabis.
Akutte rusvirkninger
Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, og kan føre til en endret virkelighetsoppfatning. Den første fasen i den akutte rus varer under en time etter røyking av cannabis. Den kjennetegnes ved fysiske symptomer som svimmelhet, hoste, trykk i hodet, økt puls, tørrhet i munn, rødhet i øynene samt økt matlyst. Du blir aktiv i tankene og utadvendt. Den andre fasen er en mer innadvendt tilstand som varer i flere timer. Man er fortsatt aktiv i tankene – tankeflukten er utpreget og assosiasjonene tallrike. Fargene man ser blir sterkere og lukter mer fremtredende. Følelser forsterkes, akkurat som å skru opp volumknappen på en radio. Vanerøykere kan ha en kortere andre fase. Den akutte rus kan gi følelser av avslapning og velvære. Svekkelse av koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen er påvist opptil 24 timer etter inntak.
Langtidsvirkninger
Dersom man har røyket jevnlig over en lengre periode, lagres det THC i fettvevet i kroppen og i viktige deler av hjernen. Du kan da bli gjennomgående mer passiv og få et lavere energinivå. Den akutte rusen får nå en ny funksjon ved at man røyker for å føle seg normal og våken. Mange opplever i denne tilstanden problemer med å konsentrere seg, holde på oppmerksomheten samt vansker med å finne de riktige ordene. Man kan også lettere glemme avtaler og få problemer med å vurdere tid. Evnen til planlegging og refleksjon over det man opplever kan bli dårligere, og man lever mer her og nå. Opplevelsen av å ikke forstå menneskene rundt seg eller at de rundt ikke forstår en, er kjent for mange. Ensomheten kan føre til isolasjon.