Sobril og Vival, omsorg for barn

Jeg har hovedomsorg for et barn på 4 år,har diagnose depresjon og generell angstlidelse,har i perioder fått utskrevet små doser stesolid eller vival av fastlege,det var 1 år siden jeg tok beroligende.Nå har jeg en periode med mye generell angst og har fått utskrevet 10mg sobril,tok 10 mg sobril og kjente ingen virkning,tok noen dager etterpå 20 mg sobril og fikk en angstdempende virkning,men fjernet ikke angsten helt. Jeg tok opp dette med psykriatisk sykepleiere jeg går til,og hun sa det var en veldig høy dose,og at jeg burde prøve vival isteden. Jeg gikk til fastlegen,og han skrev ut 5 mg vival,prøvde da 5 mg vival som hadde en angstdempende virkning,men fjernet heller ikke angsten helt.Jeg tror nok jeg må ha 10 mg vival for å fjerne all angst,men er ikke dette en veldig høy dose?jeg vet ikke hvorfor jeg har så høy toleranse,ikke rusmisbruk eller alkoholmisbruk,kun 20 mg cipralex om dagen,ingen sovepiller. problemet er at psykriatisk sykepleier stiller meg gjentatte spørsmål om jeg blir sløv og sovner av tablettene,og jeg føler at jeg blir mistenkeligjort og ikke trodd på.Jeg er fullt klar over toleranseutvikling over tid og fare for misbruk av beroligende.Er det virkelig så stigmatiserende for en mor å ta beroligende i korte perioder?fastlegen har ikke stilt meg noen spørsmål om evne til å ta vare på barnet mitt når jeg har tatt beroligende.Bør jeg ta opp dette med psyk.sykepleier,og hvorofr tåler jeg såpass store mengder når jeg maks tar beroligende 10 ganger i løpet av et år. veier 90 kg,ingen tidligere rusmisbruk hilsen mor 32

Kvinne, 32 år fra Oppland
Dersom du bruker medisinene som foreskrevet av fastlegen din og du selv føler at det ikke påvirker evnen til å ta vare på barnet ditt, tror vi ikke at du trenger å bekymre deg for det.
Hvor mye Vival man tåler er individuelt og avhenger blant annet biologiske faktorer som kjønn, kroppsvekt og alder. I følge felleskatalogen er doseringen av Vival som følgende: Individuell. Nervøse tilstander og muskelspasmer: Voksne: Initialt små doser, f.eks. 2 mg 1-3 ganger daglig. Ved behov, økende til 5 mg 1-3 ganger daglig. Ved stor angst og uro, ev. alvorlige spastiske tilstander 30-60 mg daglig ved stasjonær behandling. Mindre doser til eldre og svakelige. Til eldre og svake personer bør en sjelden over skride 2 mg 2 ganger daglig. Ammende ikke over 10 mg daglig. Barn: 0,1-0,8 mg/kg fordelt på 1-3 doser. Ved nervøse tilstander initialt små doser, økes gradvis etter behov. Hvis ikke bedring i løpet av 1 uke overveies annen terapi. Maks. effekt etter senest 4-6 uker. Seponering bør skje gradvis over 2-3 uker. Søvnløshet: 5-10 mg like før sengetid. Eldre og svakelige vanligvis 2 mg.
Hvis du føler at 5mg Vival ikke fungerer godt nok for deg anbefaler vi å ta det opp med legen din. Dere kan da sammen finne en løsning som fungerer for deg. Da kan du også nevne ditt ansvar som forelder og spørre han om det.
Doseringen er som sagt individuelt og det virker som du er bevisst på ditt bruk og evt risikoer. Det stemmer at det er en fare for tilvenning og avhengighet av Vival og det er kanskje derfor at denne psykiatriske sykepleieren er bekymret. Hvis hun ikke slutter å stille spørsmål om det, synes vi at det må være greit å si fra om at du ikke ønsker å forsvare ditt vivalbruk.