Kokain og trening

Tok kokain for første gang på en fest for en uke siden. Tok relativt små striper og stoffet skulle visstnok være av høy kvalitet. Merket relativt lite effekt av det der og da, annet enn at mye av det som skjedde rundt meg ble glemt. Etterpå har jeg slitt enn god del med angst, så det er overhodet ikke noe jeg har planer om å prøve igjen. Har lest at stoffet er en stor påkjenning for kroppen, og at man bør vente en stund før man begynner med trening igjen. Har dere noen rettledning for når det vil være trygt å begynne igjen? Og risikerer jeg noen negative langtidsvirkninger etter å ha prøvd stoffet én gang?

24 år fra Rogaland
Bruk av kokain kan, som du sier, være en påkjenning på kroppen. Kokain har betydelig effekt på hjerte og blodkar. Høyere puls og krampe i blodkarene kan gi kraftig blodtrykkstigning og forstyrrelse i hjerterytmen. For mye kokain kan gi seg utslag i sterk rastløshet, feber, og hurtig åndedrett. Ved store inntak kan kramper og bevisstløshet også forekomme. I verste fall er stor fare for hjerneblødning og hjerteinfarkt, med dødelig utfall. Men den akutte risikoen for fysiske skader er størst under rusen, etter store inntak. Den faren er over for ditt vedkommende, og det var heller ikke et spesielt stort inntak du hadde. Derfor er det ingen grunn til at du ikke skal kunne trene som normalt nå.
Selv om kokain går raskt ut av kroppen (etter 2-4 dager), kan man allikevel ha en del psykiske bivirkniger i flere dager. Dette har du selv erfart, men det er lite sannsynlig at dette skal vedvare over tid. Det nok mer til enn en gangs bruk for å pådra seg varige negative langtidsvirkninger.
Hvis du føler deg bra nå, trenger du ikke tenke mer på negative bivirkninger, verken fysiske eller psykiske. Det er meget liten sjanse for at en gangs bruk av kokain skulle føre til problemer i ettertid. Lev og tren som normalt, og ikke vær bekymret. Hvis du mot formodning skulle føle deg dårlig, bør du ta det opp med legen din.