Kan legen se om jeg har røyket?

>Har røyket 3-4 røyk daglig i overkant av 1 måned, kan legen se dette med noen ulike tester om jeg er forkjølet? Vil dette bli opplyst om til foreldrene mine?

Mann, 17 år fra Akershus
Når du skriver «røyk» antar vi at du mener sigaretter. Legen vil ikke kunne se bruk av sigaretter med tester. Røyker du 3-4 sigaretter om dagen så kan det imildertid sitte røyklukt i klær/hår. Det kan gjøre at vedkommende lege kan kanskje spørre deg om du røyker, spesielt hvis du er mye forkjølet.  Dette kan imildertid ikke opplyses til dine foreldre.
Generelt om helsepersonellets taushetsplikt.
Når ungdom er over 16 år, kan ikke helsepersonell gi opplysninger til foreldre. Det er altså ikke nødvendig for en ungdom over 16 år å gjøre helsepersonell oppmerksomme på at de ikke ønsker at foreldre skal ha opplysninger. Helsepersonell har IKKE lov til å gi informasjon til foreldre, med mindre ungdommen selv samtykker til dette.
Unntak: når settes taushetsplikten settes til side?
Unntak gjelder i helt spesielle situasjoner der ungdommen ikke er i stand til å ivareta egne interesser, f.eks. fare for selvmord eller psykose, eller hvis foreldre trenger informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret.Taushetsplikten for helsepersonell opphører hvis du f.eks. opplyser din behandler om at du skal begå et alvorlig lovbrudd eller hvis du vurderes som i fare for å ta ditt eget liv. Hvis man er under 18 år og bor hjemme så har helsepersonell også plikt til å underrette barnevernet dersom de har grunn til å tro at du blir mishandlet hjemme eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt. Hvis taushetsplikten settes til side, har pasienten i de aller fleste tilfeller rett til å bli gjort kjent med hvem som har fått opplysninger, og hvilke opplysninger som er gitt. Taushetplikt overfor foreldre opphører også dersom det er fare for liv eller alvorlig fare for helse hos barn og ungdom. (KILDE: klara-klok.no).