Hasjabstinenser

Hei. Har en samboer som har røykt hasj i nesten 10 år i strekk. Han har hatt enkelte opphold tidligere, men men de siste månedene har det sklidd helt ut. Mange ganger har han sittet som en zombie. Alt annet enn spising, røyking og dyr har blitt nedprioritert. Jeg har flere gangerden siste måneden prøvd å snakke med han da jeg har fått nokk av dette. Det er jo ikke bare han selv det går ut over. Det går ut over meg som bor med han og har mesteparten av inntekten, og det går ut over familien hans som han springer å låner penger av. Heldigvis aner de ikke hvilket problem han har. Det er så galt at han får abstinenser etter ett par timer uten røyking av hasj. Det virker som han endelig har tatt ting på alvor, og jeg fikk snakket med han uten at han var påvirket av noe. Fortalte hvordan ting egentlig var. Nå har han gått inn for å ha pause/slutte. Derfor har jeg noen spørsmål. 1. hvilke abstinenser kan jeg vente at han vil få? 2. I hvor lang tid vil abstinensene pågå etter 10 års røyking? 3. hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre? 4. han spør meg om at jeg vil bli sur om hvis han røyker en joint etter en måned eller to og jeg tar vare på det for han. Hvor stor sjangs er det for at det vil skli ut?

Kvinne, 27 år fra Rogaland
Du beskriver en situasjon som har er krevende for deg som pårørende. Vi synes det er bra at du setter grenser for deg selv og at du har snakket med samboeren din om det. Så fint at han ønsker å slutte!
1. og 2.
Når man slutter med hasj tar det opp til 6 uker, i blant 10 uker, for alt THC (det viktigste virkestoffet i hasj) er skilt ut av kroppen. Denne abstinensperioden kan deles opp i 3 steg, som hver for seg har sine problemer og kjennetegn:
• Det første steget varer i ca. 12 dager og har et medisinsk preg. Vanlige symptomer i de første to ukene er søvnforstyrrelser, kald og varm svetting, økt drømmeaktivitet, muskelverk, hodepine, snue, dårlig mage, irritasjon og negative følelser. Det er nok ikke så veldig mye å gjøre med disse plagene. Det anbefales å forsøke å hvile, gjøre ting man liker å gjøre, og å forsøke å få i seg nok å drikke og spise.
• Det andre steget varer til 3 uker etter siste hasjrøyk og har et psykologisk preg. Det er under denne perioden hasjens beroligende effekt ikke lenger kan holde tilbake de negative følelsene som er oppstått under perioden med hasjbruk. Framveksten av både disse negative følelsene og også andre følelser forsterkes av at drømmene blir mer intensive.
• Det tredje steget har et sosialt preg og har egentlig ingen slutt. Det er fortellingen om din identitetsutvikling, som nå ikke hindres av hasjens påvirkning.
Når man er i en slutte-periode, er det generelt veldig viktig å være obs på hva som kan skje med deg og hva slags komplikasjoner man kan forvente. Dette for nettopp å hindre tilbakefall. Er man klar over at det går over og blir bedre, er det lettere å holde ut. Vi anbefaler dere å ta en titt på hasjguiden. Der får dere mer informasjon om de 3 ulike faser og om hva man kan vente seg når man slutter med hasj.
Samboeren din kan altså forvente at plagene varer en stund til. Men, plagene vil normalt bli mildere etterhvert som dagene går. Hvis samboeren din føler at han ikke klarer å slutte på egenhånd kan det være lurt å søke hjelp.
3.
Det viktigste for at samboeren din skal lykkes er at han selv er motivert. Det du kan gjøre er å støtte han og snakke med han når det blir vanskelig. Prøv å opprettholde den gode dialogen dere har om hasj. Du kan eventuell motivere han til å gjøre ting han liker når han har et sug etter hasj for å fylle tomrommet med noe annet.
4.
Det er vanskelig å svare på hvor stor sjansen er at det vil skli ut hvis han røyker litt iblant. Det kommer an på motivasjon, viljestyrke og andre individuelle faktorer. Noen er i stand til å røyke litt iblant, mens andre er nødt til å kutte helt for å unngå tilbakefall. Uansett kan det være lurt å vente med å eksperimentere med det til han har klart å slutte en stund og føler at det går bra.