Hårprøve

<>Hei! Jeg tok amfetamin en gang for en og en halv mnd siden. Kun en liten stripe. Har blitt spurt om å avlegge hårprøve og jeg lurer på hvor stor sannsynlighet det er for å kunne påvise dette? Håper på svar rask!

Kvinne, 30 år fra Telemark
For å avdekke et positivt svar på en hårprøve av et rusmiddel fordres det at personen har hatt mer enn et enkelttilfelle av et rusinntak. En kan heller ikke med 100% sikkerhet si at analysen av hårprøven vil være negativ.
Tidskrift for den norske legeforeningen skriver i an artikkel om bestemmelse av legemidler og rusmidler i hår følgende «Håranalyser kan påvise inntak av ett eller flere rusmidler og legemidler. Håret som medium kan dekke et tidsvindu på flere måneder, opptil år – den begrensende faktor er fortrinnsvis mengde hår og lengde på håret. Segmental håranalyse gir mulighet til å si om det var et inntak i en begrenset periode eller inntak over flere måneder.»
Du kan lese mer om håranalyser her.