Gravid røyker

>Hei, jeg og kjæresten min venter barn. Vi har lenge snakket om at hun sku slutte å røyke, og hun har hele tiden sagt at det var IKKE noe problem om hun ble gravid. Vell nå er hun gravid, og hun røyker i smug for meg. Masse løgner, bedrag og går bak ryggen på meg! Krangler som f…! Hver gang jeg konfronterer henne med det, så rømmer hun, eller låser seg inne. Ikke mulig å snakke sammen… Hva skal jeg gjøre?

Mann, 31 år fra Hordaland
Vi antar at det er cannabis du snakker om. Det er ikke heldig å røyke cannabis under graviditeten. Dette kan blant annet redusere fosterets fødselsvekt, og det kan ha negativ innvirkning på barnets kognitive funksjoner. Vi anbefaler deg å oppfordre henne til å snakke med jordmor eller lege om at hun ikke klarer å slutte å røyke, slik at hun kan få hjelp til dette. Vi anbefaler deg også til å ta kontakt med familievernkontoret.
Du kan få tips til hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem i denne guiden.
Er det snakk om at hun røyker tobakk anbefaler vi dere å ringe røyketelefonen på tlf 80 04 00 85.