Blod/urin prøve av hasj og weed

Hei Jeg røkte en del cannabis i sommer (ca 23 gram på 3 uker) og lurer på hvor lenge det kan spores i blod og urin prøve? Skal i militære i Januar

Mann, 19 år fra Troms
THC (det viktigste virkestoffet i cannabis) kan spores i blodet i rundt 12 timer etter inntak, noe lenger om du har røyket en del over tid. I urinen kan man finne THC i rundt 7 dager ved enkeltinntak, og helt opp til 10 uker ved hyppig bruk over tid. Vi kan ikke si akkurat hvor lang tid det vil ta, dette er individuelt. Men hvis du kun har røykt cannabis i 3 uker i sommer kan du regne med at du har rene prøver i januar.
Som du kan lese på folkehelseinstituttet sine sider baserer Forsvaret seg i hovedsak på urinprøver, men i spesielle tilfeller har de mulighet til å analysere en hårprøve. Cannabis kan spores i håret som eksisterte sist du inntok dette, også det som var i hårsekken. En hårprøve gjør det mulig å spore bruk av cannabis flere år tilbake og er avhengig av hårlengden din. Du kan lese mer om hårprøver her.
Håranalyse er ikke en vanlig metode for å påvise rusmiddelbruk, men kan for eksempel bli brukt for å teste tjenestemenn i spesielle yrker i Forsvaret (soldater i utenlandsoppdrag, alle teknikere på fly og fartøy og alle som jobber i spesialavdelinger i Forsvaret) og i rettssaker.