Alkohol

Hei! Hvor lang tid tar det for 330 ml øl å være ute av kroppen (alkoholet) det er 4,5%vol i ølboksen. Skal ut og kjøre i morgen tidlig

Mann, 20 år fra Troms
Det er vanskelig å svare konkret på hvor fort alkohol forbrenner i kroppen, fordi dette er individuelt. Men en tommelfingerregel er at promillen synker med bortimot 0,15 i timen, forutsett at man har stoppet å drikke alkohol.
Denne promillekalkulatoren regner ut at en mann på ca 80 kilo har 0 i promille 2 timer etter at han har inntatt en 0,33 litersflaske øl (som tilsvarer 330 ml). Dette er jo ikke helt absolutt, og det er alltid best å vente litt lenger for å være på den sikre siden. Om du drakk en liten flaske øl i går kveld og kjørte i dag tidlig, hadde nok promillen gått ned til 0.