Xanor, Rivotril og alkohol

Hei, begynte med 20mg rivotril klokken 8 igår så ble det 5-6 øl og i 11 tiden ble det 2mg xanor. Er dette noe som er skadelig for kroppen? Burde jeg sjekke noe hos lege?

Mann, 24 år fra Rogaland
Dersom du føler deg bra nå (dagen etter), trenger du ikke gå til lege og sjekke. MEN, kombinasjon av Rivotril, Xanor og alkohol kan få fatale følger for brukeren, fordi man kan få en helt uventet rusopplevelse, og det kan i værste fall føre til respirasjonsvansker og kvelning. Les vedlagte artikkel.
Rivotril inneholder virkestoffet klonazepam, et stoff som tilhører gruppen benzodiazepiner. Alkohol kan forsterke effekten av legemidlet, og dette kan føre til nedsatt reaksjonsevne. Alkohol bør derfor unngås ved bruk av Rivotril tabletter. Du skriver at du har tatt 20 mg som er en relativt høy dose.
Svært vanlige bivirkninger er tretthet, søvnighet, matthet, svimmelhet, ørhet, trege reaksjoner, muskelsvakhet og manglende kontroll over muskulaturen. Disse er som regel forbigående og doseavhengige. Kilde: Felleskatalogen
Xanor (alprazolam) kan gi større dempende effekt på sentralnervesystemet (CNS) ved samtidig inntak av alkohol eller andre midler som virker på CNS. Dersom benzodiazepiner, som alprazolam, kombineres med andre legemidler med effekt på sentralnervesystemet (bl.a. legemidler mot psykotiske tilstander, sovemidler, beroligende legemidler ved angst, legemidler mot depresjon og sterke smertestillende legemidler – og alkohol) kan dette gi forsterket dempende effekt på sentralnervesystemet.
Svært vanlige bivirkninger er depresjon, tretthet, døsighet, koordinasjonsvansker, svekket hukommelse, utydelig tale, ørhet/svimmelhet, hodepine, forstoppelse, munntørrhet, utmattelse, irritabilitet. Kilde: Felleskatalogen.