Vallergan, Cipralex og alkohol

Hei. Jeg sliter med tunge depresjoner og mye angst, er alkoholiker og bruker i tilegg vallergan. Spørsmålet mitt er hvilke faremomenter det å blande 10mg vallergan, 5mg cipralex og 8-9 øl hver kveld har? Jeg har fått forskrevet tablettene av leger som er klar over mitt problem, men jeg er likevel bekymret. Hva kan skje om jeg tar mer enn forskrevet og drikker annet en øl?

Kvinne, 19 år fra Buskerud
Vi synes det er bra at du er bevisst på eventuelle farer ved kombinasjonsbruk av alkohol og medikamenter. Medisiner skal alltid brukes i samråd med foreskrivende leges anbefalinger og slik det fremgår av retningslinjene i Felleskatalogen og man bør være forsiktig med alkohol. Hvis du får vallergan og cipralex av samme lege som er klar over alkoholbruket ditt, vil legen ev. informere deg hvis det er problemer med kombinasjonen.
Vi kan ikke gi deg noe eksakt svar på hva som vil skje om du tar mer enn forskrevet og drikker annet enn øl. I følge felleskatalogen anbefales det ikke å drikke alkohol i kombinasjon med Cipralex, men hvis legen din har foreskrevet dette til deg antar vi at det ikke er interaksjoner med alkohol så lenge du holder deg til foreskrevet dosering. Hvis du tar mer cipralex enn foreskrevet antar vi at det er vanskelig å forutse ev. kombinasjonseffekten. Hvis du vurderer å drikke noe sterkere enn øl risikerer du at promillen går opp fortere, noe som kan gjøre at ting går ut av kontroll og at du tar dårlige valg/gjør ting du vil angre på.
Du skriver at legen din er klar over problemet ditt. Hvis du er bekymret for at du tar mer enn forskrevet og drikker mer enn legen er klar over, anbefaler vi å være åpen om dette til han/henne.  H*n kan informere deg om mulige risikoer og ved behov tilpasse medisineringen.