Valium og alkohol

I kveld kom jeg hjem til en mor som hadde tatt mye valium og sprit. Har aldri sett henne slik før. Jeg vet ikke hvor mye valium hun hadde tatt og jeg vet heller ikke hvor mye hun hadde drukket. Hun var helt borte og hun klarte ikke stå oppreist. Hvor lenge vil denne effekten vare?

Kvinne, 20 år fra Akershus
Det kommer an på hvor mye Valium og sprit hun har inntatt og når hun sluttet. Generelt har Valium lang virketid, så effekten av Valium kan sitte lenger enn effekten av alkohol, selv om effekten av Valiumen vil bli svakere ettersom tiden går. Alkoholpromillen synker med rundt 0,15 per time, om man da ikke tilfører kroppen mer alkohol i mellomtiden.
Vi gjør oppmerksom på at RUStelefonens spørsmålstjeneste ikke er en akutt tjeneste. Kombinasjonen alkohol og Valium kan være farlig, så om dette skjer igjen, anbefaler vi deg å ringe Giftinformasjonen på 22591300 eller legevakt.