Tilbakefall på kokain og hasj ?

Hei ! Har nå vært rusfri i 3 uker.  Brukte hasj daglig og kokain omtrent hver helg, men også mdma (ecstasy) og amfetamin av og til. Men så i fjor høst måtte jeg på pissings pga skolen fant ut av bruken. Da kom det opp positiv på hasj, og jeg måtte skrive under at jeg skulle ta pissings 1 gang i uka. Klarte å være rein 2 uker på hasj, men fortsatte med kokain. Blei til at etter jeg var ferdig med pissingsen hver uke, var det å ta en stripe etter dette, og begynte å ta det oftere. Begynte også å røyke igjen sakte men sikkert. Var mest syntetisk jeg røyka da. Etterhvert fikk jobben min vite dette, og fikk sparken på flekken, og dermed gikk alt i dass. Begynte å røyke fast igjen, tok kokain ikke bare i helgene, men også på ukedagene. Kom dessuten rusa på skolen, og slutta å møte opp etterhvert ! Det går veldig mange rykter rundt. De gamle vennene mine ser på meg som narkis, og sier at jeg er ei ødelagt jente (de og røyka hasj, men jeg var den eneste som dro det litt lengre og prøvde litt mer), og trekker seg mer og mer unna meg. De eneste jeg var med på den tida var en jeg holdte på med + folk i dette miljøet. De var like ille som meg, om ikke verre. Føler det eneste jeg har igjen er rusen. Har vært veldig nede etter dette + at han jeg holdte på med plutselig kutta kontakten, også blei sammen med ei annen ei uke etter. Da blei også alt dritt, men følte alt blei bedre med kokainen. Hasjen har jeg slutta med, for nå skal jeg begynne på skole igjen, og da begynner jeg rett på pissings. Gjør heller ikke så mye kokain, 2 uker siden sist. Men begynner å stresse, tenke, og veit ikke helt hva jeg skal gjøre. For merker at jeg bare blir mer og mer sugen på kokain for å kunne konsentrere meg på skolen, og merker at jeg trenger hasjen for å berolige meg. Og en av de jeg henger med, som også dealer begynner i samme klasse som meg, og da blir det bare enda mer vanskelig å holde seg unna. Vil ikke havne på samme kjør som jeg gjorde for en mnd siden, men blir bare mer og mer deprimert, og får litt abstinenser, kaldsvetter osv. Har akkurat fått kontakt igjen med de gamle vennene mine, og vil ikke miste de igjen, pga jeg begynner å miste kontrollen igjen … Jeg må ha tips, eller et eller annet, for å klare meg dette skoleåret og resten.

Kvinne, 20 år fra Telemark
Først og fremst må vi berømme deg for alt du har fått til, og minne deg på at du må være stolt av det du har klart. Det er også kjempefint at du tar kontakt og ber om råd i den situasjon du er i nå. Du har kommet langt, men skjønner at du synes det er vanskelig å ikke havne på samme kjør. For mange kan det ta lang tid å komme helt ut av et rusmisbruk. Kroppen husker «hvor god» rusen var og opplever derfor sug etter rusen. Du spør om tips om hvordan du skal klare deg selv om du kjenner på russuget.
Vi tenker at det er viktig at du forstetter å holde kontakten med de gamle vennene dine. Vi tenker at det også kan være lurt å ta litt avstand fra de du ruset deg sammen med, også han som dealer i klassen din. Vi skjønner at det er vanskelig å oppleve russug og abstinenser, men det er viktig å tenke på at dette blir bedre med tiden. Det kan ta litt tid før du føler deg pigg igjen, men det vil du bli etterhvert. At du føler deg deprimert har nok sammenheng med rusbruken. Det er kjent at både kokain og hasj kan gjøre en deprimert, særlig i etterkant. Men jo lenger tid det går fra sist du ruset deg, jo bedre vil du føle deg.
For noen kan det hjelpe og snakke med andre som er eller har vært i samme situasjon. Du kan kontakte helsestasjon for ungdom der du bor. En annen mulighet er å kontakte fastlegen din som kan søke deg inn på ruspoliklinikk for ungdom. Der kan du gå til jevnlige samtaler og få hjelp med det du sliter med.