Spørsmål om infisert heroin

Hei, Jeg lurer på hva det vil si at heroin er infisert? I forbindelse med å få sår på kroppen, og at man ikke fungerer like «kjapt» i hodet som før/hodet er «ødelagt». Håper dere kan hjelpe.

Kvinne, 24 år fra Hordaland
Vi er litt usikre på hva du lurer på. «Infisert» betyr at heroinen besmittet av f.eks. en bakterie. (Et eksempel er miltbranninfisert heroin som var på markedet i Danmark, Tyskland, Storbritania, Skottland og Frankrike en tid tilbake. I disse tilfellene ble det registrert flere dødsfall.)
Er det slik at du er redd for at du har tatt «infisert heroin» fordi du har sår på kroppen og er «ødelagt» i hodet? Det kan være mange grunner til at man får sår på kroppen, det er ikke nødvendigvis på grunn av infisert heroin. De aller fleste sprøytebrukere får en del komplikasjoner som abscesser, sår, infieksjoner osv. Og utstrakt bruk av rusmidler fører gjerne til at man ikke fungerer like «kjapt» i hodet som før. Hvis du er bekymret for din egen helse, og trenger veiledning om skadereduksjon, anbefaler vi deg å ta kontakt med Straxhuset i Bergen, hvor du kan få hjelp.