Politiattest

Hei, jeg innrømmet for politiet at jeg har prøvd hasj, i en annen persons etterforsking.. Jeg har mottatt et forelegg, men de har ingen andre bevis enn en innrømmelse fra meg. Hva vil skje med politiattesten min? Jeg har fullført 1 året på sykepleien og lurer på hva som vil skje videre.. Vi skal levere politiattest ved høgskolen. Jeg angrer veldig for at jeg var ærlig og sa det som det var, jeg var ikke mistenkt eller siktet. Å jeg er ikke en person som driver med narkotika, men jeg har prøvd hasj. Jeg er så lei meg og jeg er veldig redd for at jeg har ødelagt fremtiden min fordi jeg var ærlig «uten grunn». Skal denne tabben kunne ødelegge drømmene mine om fremtiden?

Kvinne, 19 år fra Hedmark
På en vanlig politiattest vil ikke dette vises. Det er kun på en uttømmende poltiattest at alt synes. Dette må fremvises i enkelte tilfeller, som for eksempel om du søker studieplass på politihøgskolen, eller på jobb på flyplasser eller i militæret. Det kan også være at du får litt problemer med å skaffe deg visum til USA. Det vil ikke si at du ikke får dratt dit, men at det kan være at du ikke får søkt gjennom vanlig visa waiver-program, og at du må ned på ambassaden for å ha en samtale. Ellers vil ikke den boten være et problem for deg, heller ikke i forhold til jobb i helsevesenet.