Overdose på amfetamin?

Hei. Jeg har i lang tid tenkt tilbake på hva som skjedde en kveld for nærmere halvannet år siden. Jeg klarer fortsatt ikke sette helt fingeren på hva det var som egentlig skjedde, men jeg sitter jo her idag så det gikk heldigvis bra sånn sett.. Jeg er nykter nå, og har vært det i 9 mnd som også er mye grunnet det som skjedde for halvannet år siden. Det var en helg, hvor jeg og to venninner av meg hadde kjøpt et par gram med amfetamin og vi kjørte på med liner etter liner. Vi tok ingen pauser, bare fortsatte og snorte etter hvert 10 minutt som gikk. I løpet av denne perioden hadde jeg brukt amfetamin i nesten 5 mnd, gått i psykoser og det ene og det andre så jeg var fullt klar over hva som kunne skje og hva jeg utsatte meg selv for – men likevel regnet jeg ikke med at det kunne gå så forferdelig galt. Vi var våkne fra torsdag til lørdag, og på lørdagen skjønte jeg fort at kroppen min ikke orket mer så jeg tok et par piller med valium i håp om og få sove. Slik gikk det ikke. Da jeg gikk for og legge meg, merket jeg med en gang at noe var gærent. Jeg merket at jeg begynte og skjelve, hadde vanskeligheter med og puste og var helt dehydrert. Noe som heller ikke var så rart i og med at jeg ikke hadde spist noe på nesten en uke. Jeg gikk på badet for og hente meg mitt sikkert tredje glass med vann, og da måtte jeg spy. Jeg skrek av smerte i det spyet kom.
Det gjorde så grusomt vondt, en smerte jeg aldri har opplevd lignende til (og jeg er kjent for og ha usedvanlig høy smerteterskel) men det sluttet aldri og komme. Jeg spøy, og spøy, og spøy. Mens jeg hylgråt, og skrek om hjelp. Jeg har spydd av amfetamin sikkert 8-9 ganger før, men da har det bare vært et par tre ganger også vært ferdig. Men denne gangen bare fortsatte det, og fortsatte. Jeg spydde så mye at jeg ble kvalt av mitt eget spy, og selvom jeg var i helt panikk sa jeg til meg selv at jeg måtte konsentrere meg om og puste. Hadde jeg ikke gjort det ville jeg mest sannsynligvis ikke vært her idag. Vennindene ble helt fra seg, for de så blodkarene som gradvis sprengte i øynene og smerten i skrikene mine. De skulle til og ringe ambulansen men jeg fikk presset ut noen få ord mellom hver 10 gang jeg spydde at de ikke skulle gjøre det. Fordi jeg hadde hatt nok pes med barnevernet fra før av, og da ville jeg rett og slett heller dø enn og måtte gå igjennom det helvete igjen. Spyet fortsatte og komme, gang etter gang. Så begynte jeg og spy blod, og smerten gnagde meg langt opp etter halsen og ned i magen. Det var som en piggtråd av slim ble dratt gjennom meg, som kvalte meg for hver gang jeg spydde. Jeg spydde omtrent 11-12 ganger i løpet av 10 sekunder, som gjorde at jeg hadde verken mulighet til og puste eller snakke. Hver gang jeg prøvde og puste, eller snakke så spydde jeg igjen, og igjen, og igjen. Og slik fortsatte det. Jeg kanskje 1/5 sekund på meg til og konsentrere meg om og puste. Dette holdte på i nærmere 3-4 timer, og i den 4 timen så roet det seg ned. Det var et helvete uten like, og jeg var sikker på at jeg kom til og dø på det badet. I ettertid har jeg tenkt at det var rett og slett fordi jeg ikke fikk i meg mat, men så har jeg fundert litt på dette med overdose. Hadde ambulansepersonellet konstantert tilfellet mitt som amfetaminoverdose? Håper du/dere kan hjelpe meg litt med og forklare hva som egentlig foregikk. Det som skjedde ønsker jeg ikke en gang min verste fiende, og jeg er sjeleglad for at jeg har det synet på amfetamin som jeg har idag. Det er en dans med djevelen. Takk på forhånd, håper det er forståelig og lese hva jeg prøver og få frem. Prøvde og være så konkret som mulig.

Kvinne, 17 år fra Hedmark
Takk for spørsmålet. Det høres ut som du har hatt en svært ubehagelig opplevelse.
Du lurer på om ditt tilfelle ville ha blitt konstatert som «amfetaminoverdose». Amfetamin fører ikke til «klassisk» overdose, det vil si respirasjons(puste)besvær/stans og eventuell død. Farene for overdose og skader er hovedsakelig knyttet til overbelastning av indre organer som lunger, hjerte, nyrer og lever under bruk, samt dehydrering som følge av for mye dansing/annen aktivitet. Meget store doser kan gi hurtig og uregelmessig puls, kramper, koordinasjonstap og kollaps. Dødsfall kan inntre som følge av virkninger på hjerte- og karsystemet og høy feber, men dette forekommer sjelden. Faren er størst for de som fra før av har en hjertefeil. Vi tror ikke at tilfellet ditt ville ha blitt kategorisert som amfetaminoverdose, fordi det sannsynligvis ikke var snakk om hjertesvikt eller psykose.
Men det høres for oss ut som om du var ganske syk pga amfetaminen og fikk en del angst, noe som jo kan forekomme ved amfetaminbruk, særlig kombinert med altfor lite/ingen søvn, mat og drikke.  Når det kommer blod i oppkastet skyldes det at det er et kar som blør i slimhinnen i spiserøret eller i magesekken. Det er flere mulige årsaker til dette. Det kan være et blodkar i spiserør eller magesekk som har sprunget pga kraftig oppkast i seg selv, eller et magesår som blødde eller en magekatarr med en sår, lettblødende slimhinne.
Alvorlige tilstander som følge av amfetamin-/metamfetaminmisbruk må behandles i sykehus, det gjelder for eksempel akutt hjertesykdom, hjerneblødning, alvorlig forhøyet kroppstemperatur og psykoser. Man skal ringe 113 når noen har følgende symptomer etter amfetaminbruk: sterk svetting, feber, rask puls, hurtig åndedrett, kramper, brystsmerter og kraftig forhøyet blodtrykk. Hjerneblødning, hjertearytmi og hjerteinfarkt kan forekomme, og være potensielt dødelige. Dette kan også skje ved mindre doser. (Kilde: FHIs fakta om amfetamin og vår brosjyre om amfetamin)
Det er godt å høre at det gikk bra med deg og at du har revurdert ditt forhold til amfetamin.