overdose

hei, jeg lurer på en ting. Hvor farlig er det å ta 50 mg truxal x 20? Bør man ta kontakt med legevakt, eller er det bare å sove ut rusen, da dette ikke er så masse.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Felleskatalogen skriver om Klorprotiksen, virkestoffet i Truxal:
«Voksne: 250-500 mg ga etter ventrikkeltømming lett, 400-1500 mg ga moderat, 1,5-2 g ga etter ventrikkeltømming alvorlig og 4,5 g ga svært alvorlig forgiftning.»
«CNS-depresjon dominerer. Ev. ataksi, svimmelhet og antikolinerge symptomer (også i oppvåkningsfasen). Ved alvorlig forgiftning koma, kramper, sinustakykardi, hypotensjon, forlenget QT-tid, AV-blokk, breddeøkt QRS-kompleks, ev. arytmier. Rabdomyolyse, acidose og nyresvikt. Ekstrapyramidale symptomer er sjeldent.»
Maksimal anbefalt dose Truxal er 200 mg daglig, etter opptrapping. 50*20 mg Truxal vil si 1 gram, noe som vil gi forgiftningssymptomer og kan være farlig. Om du er i tvil på om du har tatt for mye Truxal, kan du ringe Giftinformasjonen  på 22 59 1300, eller legevakt/AMK 113.
Vi gjør oppmerksom på at spørretjenesten vår ikke er en akutt tjeneste. For akutte spørsmål, anbefaler vi å ringe Giftinformasjonen på 22 59 1300. Giftinformasjonen har døgnåpent.