Kokain – Skjønner ikke!

Har lest på rustelefonen sine sider at brukerdose kokain er enten 20 eller 50 mg. Jeg 100 mg MDMA engang og det er jo faen meg nesten ikke en dritt. Er det da mulig å få rus ved å bare ta sniffe 20 mg kokain? De gangene jeg har prøvd å smake på kokain eller bare sniffet det fra spissen på en kniv har jeg som regel bare følt meg våken og det skjedde ikke noe mer. Men ved andre andre anledninger når jeg har tatt det på fylla har jeg blitt sykt kåt! Stemmer det at man må drikke seg full får å kunne oppnå rus på kokain? En venn av meg som har god erfaring med kokain mener man må drikke alkohol før han tar kokain får å oppnå rus? Har prøvd og ta kokain i edru tilstand og jeg ble bare rastløs. Har jeg bare fått dårlig kokain da? Hører mye om at kokain ofte er dårlig vare, stemmer det? Hva slags stoffer er det dealere blander ut kokainen med?
Hører om folk som mener dealere blander ut med vaskepulver og slikt, hvor vanlig er dette? Jeg hører også at det er type rus som heter «Cocaethylene». Jeg går ut ifra der den type rus jeg har oppnådd, mens jeg tar kokain på fylla? Er det egentlig mulig og få en god følelse ved og ta kokain i edru tilstand? Er det dårlig å kombinere kokain & alkohol? Eller er rett og slett den kokainen man finner i Oslo utrolig dårlig? Venner av meg mener også man skal bli øm i overleppen. De gangene jeg har kjøpt kokain av dealere i Oslo har jeg blitt veldig tørr i munn av å smake på det, er det riktig vare da? Kjøper gjerne kokain av tilfeldige folk på byen når jeg er full uten å skjønne hvorfor. Blir jeg lurt ofte tror du? Jeg er ikke i noen miljøer hvor man driver med dop, burde jeg heller kjøpe kokain av en nær venn? Og en ting til: Alle gangene jeg kjøper kokain får bare en liten ball, er dette vanlig? Hvordan er det meningen at jeg skal åpne denne ballen? De gangen jeg har åpnet kokain ballen har jeg prøvd å tygge den i stykker. Er det slik alle gjør når de tar kokain? Hva om jeg tilfeldigvis svelger ballen da? Hva kan skje da? Jeg har også prøvd å åpne kokain ballen med neglene mine, men det er jo litt av et styr. Og de gangene jeg har åpnet ballen har det endt med at mister masse kokain i lommeboken min og overalt. Hvordan klarer de som bruker kokain på byen og unngå søl? Det er vell ikke meningen at man skal ta hele ballen vell? Når brukerdosen er 20/50 mg må det jo være nok og ta kokain på et nøkkelknippe, eller hva? Såe, viss jeg tar mer enn 50 mg kokain er det overdose da? Viss et gram kokain i Oslo koster 1200, vil jeg da få til 50 brukerdoser? Synes det høres ut som et veldig billig dop, selv det er så dyrt da. 100 mg MDMA er jo nesten ingenting! Hvor mye kokain er det vanlig at folk bruker på en kveld? En venn mente at han kunne ta mellom 15 – 20 linjer på en kveld. Synes det virker rart når folk mener kokain er så dårlig får helsen. Det er jo folk som bruker det regelmessig eller tar masse på en kveld. Hvordan kan det da være så skadelig å sniffe kokain på fylla noen ganger i året? Bryr folk virkelig seg så lite om sin egen helse? Er det folk som tar kokain uten å drikke alkohol på byen? Er kokain helst noe man tar før man har sex? Ser alle disse filmene hvor folk tar kokain, mens de har sex. Er det vanlig at menn som er plaget med ereksjons problemer tar kokain? Er det bedre og ta kokain enn amfetamin? Jeg har inntrykk av at kokain er sunnere enn amfetamin. Og en ting til: Må pupillene bli større får at man skal være ruset på kokain? Pupillene mine blir større på MDMA. Men de gangene jeg har tatt kokain og sett meg i speilet har de ikke blitt noe særlig større, men jeg har kjent meg våken. Det var en gang jeg hadde tatt kokain før jeg gikk på byen, mens jeg var dritings. Da jeg ankom pøbben spurte flere venner av meg om jeg var høy på noe, men jeg følte meg bare kåt, en god følelse og at jeg fikk draget på en jente der inne. Jeg hadde den gang bare tatt litt kokain på et nøkkelknippe 30 min før jeg ankom pøbben: Kan jeg da ha vært bra rusa? 😀

Mann, 24 år fra Oslo
Vi synes det er bra at du vil vite mer om kokain og at du spør oss. Vi har kopiert deler av spørsmålet ditt og prøvd å svare så godt som mulig på hver enkelt spørsmål nedenfor. Hvis du vil lese mer om kokain kan du ta en titt på folkehelseinstittutets fakta om kokain, uteseksjonenes informasjon om kokain eller vår brosjyre om kokain.
Har lest på rustelefonen sine sider at brukerdose kokain er enten 20 eller 50 mg. (…) Er det da mulig å få rus ved å bare ta sniffe 20 mg kokain?
Liten korreksjon: en vanlig brukerdose kokain er fra 20 til 50 mg (ikke enten 20 eller 50 mg). Det er mulig å få en rusopplevelse ved å sniffe 20 mg kokain men effekten er veldig individuell. Kokainrusen påvirkes blant annet av forventninger, hvor mye man har prøvd før, stoffets renhet, hvor mye man tar og hvordan man tar det.
Stemmer det at man må drikke seg full får å kunne oppnå rus på kokain?
Nei, man må ikke drikke seg full får å kunne oppnå kokainrus. Det anbefales for øvrig ikke å kombinere alkohol med kokain, fordi det kan føre til en stor belastning på hjerte og kar samt forårsake leverskade. Kombinasjonen kan også føre til midlertidig hukommelsestap og kan være begynnelsen på psykiske problemer. Når det er sagt vet vi at det ikke er uvanlig at kokain brukes i sammenheng med fest og alkohol.
Har prøvd og ta kokain i edru tilstand og jeg ble bare rastløs. Har jeg bare fått dårlig kokain da?
Det er vanskelig for oss å vite om du har fått «dårlig kokain». Det er ikke uvanlig å føle seg rastløs ved regelmessig kokainbruk.
Hører mye om at kokain ofte er dårlig vare, stemmer det? Hva slags stoffer er det dealere blander ut kokainen med? Hører om folk som mener dealere blander ut med vaskepulver og slikt, hvor vanlig er dette?
Det stemmer at kokain ofte er sterkt blandet ut, spesielt den som omsettes på gaten. Kvaliteten varierer og  fyllstoffer kan for eksempel være mel, bakepulver, glukose, kreatin og talkum. Om det blandes ut med vaskepulver og hvor vanlig det er har ikke vi noe oversikt over. Noen ganger kan man også få amfetamin når man tror man kjøper kokain.
Jeg hører også at det er type rus som heter «Cocaethylene». Jeg går ut ifra der den type rus jeg har oppnådd, mens jeg tar kokain på fylla?
«Kokaetyl» blir dannet i kroppen ved kombinasjonsbruk av alkohol og kokain. Virkningen av kokaetyl kan sammenlignes med virkningen av kokain. Som tidligere nevnt kan det føre til en stor belastning på hjerte og kar samt forårsake leverskade. Kokaetyl er mer giftig for leveren enn kokain og alkohol hver for seg.
Er det egentlig mulig og få en god følelse ved og ta kokain i edru tilstand?
Ja, det er mulig. Som tidligere nevnt  påvirkes rusopplevelsen av forventninger, hvor mye man har prøvd før, stoffets renhet, hvor mye man tar og hvordan man tar det.
Er det dårlig å kombinere kokain & alkohol? Eller er rett og slett den kokainen man finner i Oslo utrolig dårlig?
Vi er litt usikre på hva du mener med «dårlig». Lurer du på om det kan være skadelig eller om man kan få en dårlig rusopplevelse? Kombinasjonen av alkohol og kokain øker sjansen på aggressiv oppførsel og minsker følelsen av fullhet og trøtthet. Fordi du føler deg mindre full, risikerer du å drikke mer enn du planla. Du kan overvurdere deg selv, noe som øker risikoen for uhell. Risikoen for dehydrering og overoppheting blir høyere.
Venner av meg mener også man skal bli øm i overleppen. De gangene jeg har kjøpt kokain av dealere i Oslo har jeg blitt veldig tørr i munn av å smake på det, er det riktig vare da? Kjøper gjerne kokain av tilfeldige folk på byen når jeg er full uten å skjønne hvorfor. Blir jeg lurt ofte tror du? Jeg er ikke i noen miljøer hvor man driver med dop, burde jeg heller kjøpe kokain av en nær venn?
Effekten av kokain kan variere fra person til person.  En lammende følelse i munn, tunge og hals kan forekomme. Man kan også få tørre neseslimhinner.
Tørr munn er en vanlig effekt av amfetamin.
Det er vanskelig for oss å vite om du blir lurt ofte. Vi antar at det er mindre risiko for å bli lurt om du kjøper fra en nær venn som du stoler på.
Du skriver at du «gjerne kjøper kokain av tilfeldige folk på byen når du er full uten å skjønne hvorfor». Er dette noe du ønsker? Hvis du vil ta mer veloverveide valg er det beste du kan gjøre å drikke mindre og holde promillen lavere, eventuelt la være å drikke i det hele tatt.
Og en ting til: Alle gangene jeg kjøper kokain får bare en liten ball, er dette vanlig? Hvordan er det meningen at jeg skal åpne denne ballen? De gangen jeg har åpnet kokain ballen har jeg prøvd å tygge den i stykker. Er det slik alle gjør når de tar kokain? Hva om jeg tilfeldigvis svelger ballen da? Hva kan skje da? Jeg har også prøvd å åpne kokain ballen med neglene mine, men det er jo litt av et styr. Og de gangene jeg har åpnet ballen har det endt med at mister masse kokain i lommeboken min og overalt. Hvordan klarer de som bruker kokain på byen og unngå søl? Det er vell ikke meningen at man skal ta hele ballen vell?
Når det gjelder spørsmålet ditt om hvordan du skal åpne denne ballen kan vi ikke gi noe godt svar på det. Vi ønsker heller ikke å gi denne type brukerveiledning.
Hvis du svelger kokain vil mestparten av kokainen sannsynligvis nedbrytes i magen før det kommer til hjernen. Dette kan føre til alvorlige magesmerter, kramper, diaré, økte mengder med gass og i verste fall død.
Når brukerdosen er 20/50 mg må det jo være nok og ta kokain på et nøkkelknippe, eller hva? Såe, viss jeg tar mer enn 50 mg kokain er det overdose da? Viss et gram kokain i Oslo koster 1200, vil jeg da få til 50 brukerdoser? Synes det høres ut som et veldig billig dop, selv det er så dyrt da.
Det stemmer at man kan dele ett gram kokain i 50 brukerdoser på 20mg.
Hvor mye kokain er det vanlig at folk bruker på en kveld? En venn mente at han kunne ta mellom 15 – 20 linjer på en kveld. Synes det virker rart når folk mener kokain er så dårlig får helsen. Det er jo folk som bruker det regelmessig eller tar masse på en kveld. Hvordan kan det da være så skadelig å sniffe kokain på fylla noen ganger i året? Bryr folk virkelig seg så lite om sin egen helse?
Hvor mye man kan sniffe på en kveld, er nesten bare begrenset av antall timer i døgnet og brukerens tilgang på stoffet. Vi kan ikke gi noe eksakt tall på dette.
Kokain er potensielt skadelig, også hvis du «bare» bruker det noen ganger i året. Kokain er et av de sterkest vanedannende stoffene vi kjenner til, og det er vanlig at brukeren undervurderer risikoen for å bli avhengig. På grunn av sterk effekt kan en bli avhengig svært raskt. Livet uten en kunstig følelse av selvtillit og velvære oppleves tungt, og i tillegg føler mange nedstemthet og får angstreaksjoner etter bruken. Enkelte kan også få paranoide forestillinger. Du kan lese mer om kokain her.
Er det folk som tar kokain uten å drikke alkohol på byen?
Ja, antageligvis.
Er kokain helst noe man tar før man har sex? Ser alle disse filmene hvor folk tar kokain, mens de har sex. Er det vanlig at menn som er plaget med ereksjons problemer tar kokain?
Kokain kan øke den seksuelle interessen i begynnelsen, men vedvarende bruk vil snart føre til redusert seksualdrift. Det er indikasjoner at menn som inntar kokain regelmessig vil kunne utvikle impotens.
Vi håper at du tenker deg godt om før du prøver ut kokain før du har sex. Kokain kan være skadelig, farlig og avhengighetsdannende. Sannsynligvis vil det ikke gjøre en forskjell på sexlivet ditt. Men hvis det gjør det, hva da? Skal du ta kokain hver gang du skal ha sex? Sånne spørsmål er det kanskje greit å tenke gjennom.
Er det bedre og ta kokain enn amfetamin? Jeg har inntrykk av at kokain er sunnere enn amfetamin.
Ingen av deler er «sunne». Som tidligere nevnt kan både kokain og amfetamin være skadelig, farlig og avhengighetsdannende. Du kan lese mer om skadevirkninger i våre brosjyrer om kokain og amfetamin.
Og en ting til: Må pupillene bli større får at man skal være ruset på kokain? Pupillene mine blir større på MDMA. Men de gangene jeg har tatt kokain og sett meg i speilet har de ikke blitt noe særlig større, men jeg har kjent meg våken.
Det er riktig at man kan få større pupiller ved bruk av stimulerende stoffer som MDMA og kokain. Om ikke du får store pupiller etter bruk betyr det ikke nødvendigvis at du ikke har en virkning av kokainen.