Kjæreste som røyker hasj

Jeg har vært i et forhold i snart 2 år. Da vi først møttes, visste jeg at bakgrunnen hans kommer med litt bagasje, men at han er verdens snilleste. Det er derimot en ting jeg sliter med å akseptere. Han har vært åpen om at han røyka en del hasj da han var 16-18 år, men at det gradvis har avtatt. Jeg er stor motstander av det. Det var en periode han sa at han var ferdig med det, og at han ikke ville gjøre det igjen. Nå har det gått 8 mnd siden sist, og her om dagen sa han at han kunne godt tenke seg å slappe av alene med en «joint».
Jeg ble forbanna, men han påpekte at han ikke ville skjule det for meg, og være ærlig om det. Noe jeg selvsagt setter pris på. Føler ikke at han har klart å holde ord om at han er helt ferdig med dette. Vil ikke kalle han avhengig. De to årene vi har vært sammen, har det ca vært 1 hver 3.mnd. Han har heller ingen tegn til abstinenser da det går så lang tid mellom hver gang. Hva skal jeg gjøre? Han er hele hjertet mitt. Burde jeg lære å leve med det, så lenge han respekterer at jeg ikke vil være i nærheten av det, og ha det i huset mitt? Vet at det er veldig utbredt for tiden blant unge/voksne, men syns fortsatt det er vanskelig, fordi jeg kan ikke så mye om det.

Kvinne, 20 år fra Østfold
For å ta det siste du skriver om: «vet at det er veldig utbredt for tiden blant unge/voksne»  (å røyke cannabis.)  Det er nok en sannhet med modifikasjoner, kunnskap innen dette feltet viser at det ikke er tilfellet. Her kan du lese hva Uteseksjonen i Oslo skriver:
«Hvor utbredt er bruken av cannabis?
Fordi cannabisbruk er et tema som får bred mediadekning og noe mange snakker om, kan det virke som om det er mer utbredt enn det faktisk er. Spørreundersøkelser viser imidlertid at bare litt mer enn hver fjerde ungdom mellom 15 og 20 år i Oslo har forsøkt cannabis. Og færre enn hver sjette ungdom har brukt cannabis det siste halvåret. Tar man hele landet i betraktning er tallene enda lavere (henholdsvis 18,8 og 8,8%). I løpet av de to siste årene er det også blitt færre i denne aldersgruppen som er for legalisering av cannabis (det dreier seg om mindre enn én av ti på landsbasis).»
Når det gjelder voksne, er nok tallene enda lavere.
Men det er vel noen ganger slik at personer som røyker cannabis, ofte vanker sammen med andre røykere, slik sett kan det i noen miljøetse ut som det er mange som bruker det…
Hvis du har lyst til å vite mer om cannabis, så har RUStelefonen.no artikler og informasjon om cannabis og f.eks.Folkehelseinstituttet har et faktaark om cannabis/hasj .
Så til det du lurer mest på nå, hva skal du gjøre? Det er åpenbart et problem for deg at han fortsatt gjerne vil røyke en gang i blant. Det betyr vel blant annet at han liker rusen og ikke vil gi helt slipp på det å bruke cannabis, selv om det er sporadisk.
Vi kan ikke svare på om du burde lære deg å leve med det. Det  virker som dere har tatt opp dette temaet flere ganger uten at dere har kommet noe videre. Da er det kanskje lurt at du tenker gjennom hvordan du ønsker at forholdet deres skal være og forteller ham hva hans bruk av hasj gjør med deg. Tenk igjennom hvor du vil ha dine grenser i forhold til hans rusbruk. Hvis du ikke er komfortabel med at han røyker, selv om det er utenfor huset ditt og uten at du er tilstede, så bør du kanskje fortelle ham det og stå for det du føler.
Har du noen du kan snakke med om disse bekymringene du har? Det er viktig at du tar vare på deg selv i denne prosessen, ta kontakt med noen du kan snakke med om hvordan du har det. Hvis du ikke har lyst til å bruke venner eller familie, kan du gjerne ringe oss på 08588 eller chatte med oss. Telefonen vår er åpen hver dag mellom 11 og 19, chatten er åpen på hverdager mellom 14 og 17. Vi kan veilede deg videre til hjelp og støtte i din kommune/ditt fylke.