Kjæreste med alkoholproblemer

Jeg og kjæresten min har vært kjærester i 3 år og nylig blitt samboere. Jeg har alltid lagt merke til hans drikkevaner, men ikke nødvendigvis sett på det som et problem. Han drikker øl hver dag, og da helst tre til seks øl. Han starter ofte å drikke tidlig på dagen, ettersom jobben hans tillater han å være hjemme i perioder. Når jeg kommenterer alkoholvanene hans sier han ofte ting som «det er sånn menn er» eller «du får finne deg en sossegutt om det er et problem». Når han er ute med vennene sine, kommer han som oftes dritings hjem sent på kvelden, men har lite forståelse for at jeg synes dette er problematisk. Familien hans har delvis valgt å ta avstand fra han pågrunn av konflikter som ofte skyldes alkohol, direkte eller indirekte. På grunn av dette spørr jeg hva dere tenker? Hvordan går man eventuelt fram for å få han til å kutte ned på alkoholen?

Kvinne, 20 år fra Sør-Trøndelag
For å slå litt hull på argumentasjonen hans: Å drikke 3-6 øl hver dag, er ikke «sånn menn er». Og også «sossegutter» kan drikke alkohol og få alkoholproblemer. Verken menn eller «sossegutter» er en ensidig gruppe med like egenskaper.  Så for oss høres de argumentene litt tynne ut.
Om kjæresten din er avhengig av alkohol, er vanskelig for oss å si. Avhengighet er en kompleks betegnelse, og handler blant annet om mengde inntak, egen opplevelse og andres bekymring.
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser.
Avhengighet/alkoholisme
Det å drikke mer enn man har tenkt, er ikke i seg selv nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet.» Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Ut i fra dette kan du kanskje få en liten fornemmelse av om kjæresten din har et problematisk forhold til alkohol eller ikke.
Du sier at han er i konflikt med familie, som i stor grad skyldes alkohol. Slik vi forstår deg er hans alkoholbruk også noe som bekymrer deg, noe han vet. Det i seg selv er jo en indikasjon på at han har problemer med alkohol. At flere pårørende reagerer på alkoholbruken hans, og han unnskylder det eller bortforklarer det og ikke er villig til å ta hensyn til dette, er et problem i seg selv, avhengig eller ikke.
Du lurer på hvordan du skal gå frem for å få han til å kutte ned på alkoholen. Det kan bli en vanskelig oppgave for deg når han selv ikke vil slutte/kutte ned. Det sier vi ikke for at du skal miste håpet, men for at du skal ha realistiske forventinger til hva du kan bidra med. Selvfølgelig er det enkelte ting du kan forsøke å gjøre. Og dette bunner egentlig i dialog. Snakk med han. Fortell at du er bekymret for hans drikkevaner, og at du synes det er vanskelig at han kommer dritings hjem såpass ofte. Snakk om dine bekymringer og hvordan du opplever situasjonen, og lytt til hva han har å si. Dette kan det virke som om du har forsøkt allerede, men det kan være lurt å forsøke på nytt, i en setting der dere begge har fokus (og er edrue). Om han ikke er villig til å endre på drikkevanene sine, bør du snu fokuset over på deg selv. «Hva slags forhold ønsker jeg å ha» og «Hva forventer jeg av en kjæreste», kan være spørsmål å stille seg selv da.
Hvis han ønsker å kutte ned, kan han enten velge å gjøre dette på egen hånd eller få hjelp (da må han kontakte legen sin). Da kan du være en støtte for han, ved at han for eksempel avtaler med deg hvor mye han skal drikke og ber deg si fra om han blir for full/drikker mer enn han har tenkt. Det kan også være til hjelp at du selv holder deg unna alkohol når du er sammen med han og at dere finner på aktiviteter sammen som ikke innebærer alkoholinntak.
Stiftelsen Bergensklinikkene har en internettside med tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett. Les gjerne mer om dette her.