Jeg tror faren min har et problem..

Hei! Jeg har en far som for mange år tilbake (før min tid) hadde et alvorlig alkoholmisbruk og var innlagt på avrusning flere ganger. Han har aldri snakket åpent om alkoholismen og benekter det hver gang det blir tatt opp. Dette har jeg fått høre av profesjonelle er et faretegn. Jeg har aldri i mitt liv sett eller hørt ham drikke eller luktet alkohol av ham… Så, til spørsmålet mitt… Jeg var på kontoret hans for en ukes tid siden, og kikket igjennom gamle ting. Fant en sigarboks og tenkte å kikke oppi… Fant et brett med valium 5mg. Det var tatt to piller av brettet, og når jeg kom tilbake i dag og tok en titt der (ble veldig bekymret), fant jeg ut at det var tatt ytterligere 5 piller siden sist jeg sjekket…. Burde jeg være bekymret? Pillene var altså gjemt på et sted jeg aldri kikker ellers, og jeg er klar over at de er veldig vanedannende og ikke bør brukes over lengre perioder… Er det ikke litt dumt at en alkoholiker får skrevet ut valium?… Hvordan skal jeg gå frem her, og hva anbefaler dere at jeg gjør? Tusen takk for svar… Hilsen bekymret datter…

Kvinne, 18 år fra Vestfold
Viser til chat. Vi skjønner at det er vanskelig for deg å finne ut at din far, som tidligere har hatt problemer med alkohol, nå bruker valium. At du bekymrer deg for din far er helt naturlig, og man kan lett føle seg hjelpesløs fordi man ikke vet hvordan man kan hjelpe.
Du lurer på om du burde være bekymret. Ut i fra det du beskriver er det vanskelig for oss å vurdere om hans medisinbruk er risikofylt forbruk. Valium er et legemiddel som brukes til behandling av bl.a. angst og det er helt riktig at det kan være vanedannende. Brukt på en fornuftig måte, i samråd med lege, psykiater eller psykolog, kan det fungere godt som hjelpemiddel mot f eks angst. Hvis faren din har fått foreskrevet valium av legen sin, antar vi at de har gjort en vurdering på dette. Hvis han derimot bruker valium for å ruse seg, og det er flere faresignaler som for eksempel det å unngå kontakt/isolere seg og humørsvingninger kan det være bekymringsverdig.
Du lurer på hvordan du skal gå frem. Kanskje du skulle tatt en prat med han om dette, spørre hvordan han har det i hverdagen og dele din bekymring med han. Hvis du synes en slik samtale er for vanskelig, kan du kanskje skrive et brev til dem, der du forteller hvordan du opplever situasjonen og gjerne vil hjelpe faren din til en sunnere livsstil hvis han er motivert for det. Det er viktig å huske at din fars helse ikke er ditt anvar. Det er først og fremst han som må ta tak i det. Hvis han ønsker det så er det hjelp å få. Men det er vanskelig, hvis ikke umulig, å hjelpe noen med et rusproblem hvis vedkommende ikke ønsker hjelp. Det er lite du kan gjøre utenom å snakke med din far og forsøke å motivere han til å søke hjelp eller selv å gjøre noe med sitt medisin/rusbruk. Utover det må du først og fremst ta vare på deg selv.
Hvis ingen har snakket med deg om din situasjon, så foreslår vi at du tar kontakt med noen som kan støtte deg. Det kan være helsestasjon for ungdom der du bor eller en (sosial)lærer eller helsesøster på skolen eller ta kontakt med helsestasjon for ungdom. Det kan nemlig være lurt å finne noen du kan prate med om bekymringene dine. Det er ofte til god hjelp å sette ord på det en føler og si fra om det du trenger hjelp til. Hvis du synes det er vanskelig snakke med noen du kjenner, så kan du gjerne ringe oss på RUStelefonen 08588, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også gå inn på bar.no, det er nettsiden til en forening som jobber for å hjelpe barn og unge med foreldre som har rusproblemer. Lykke til fremover.