hva vil skje?

Hei. Meg og min samboer har en sønn på 10 mnd. Idag mottok vi en bekymringsmelding om rus fra barnevernet. Jeg vet at min samboer har rusmidler i blodet.. vil de kreve at vi avlegger urinprøve? Vil vi bli fratatt barnet dersom en av oss tester positivt? Jeg er veldig redd og vil helst bare gjemme meg…håper på ett raskt svar.

Kvinne, 24 år fra Rogaland
Vi forstår at du er engstelig for den situasjonen du beskriver. Barnevernet vil nok sannsynlig foreslå at dere tar en test, og hvis dere nekter dette vil jo mistanken om rusmidler øke. Om barnevernet kommer til å ta fra dere barnet kan vi desverre ikke vite, men barnevernloven er en såkalt trappetrinnslov, og det vil si at man prøver å finne tiltak som er minst inngripende først. Det kan tenkes at et samarbeid med barnevernet der dere finner løsninger sammen vil være hensiktsmessig. Det viktigste er jo at riktige tiltak blir gjort slik at dere ikke får noen problemer i fremtiden.