Hasj og arlvorlighetsgraden av bruk

Jeg har en datter på 21 år som røyker hasj, gjerne hver helg. Hun har endret oppførsel, magesmerter og kvalme i perioder. Vi har nettopp oppdaget dette og hun har ikke brukt stoffet lenger enn ca seks måneder. Hvor alvorlig er dette? Hun har vært svært måteholden med alkohol og røyker/snuser ikke

Kvinne, 51 år fra Møre og Romsdal
Vi går ut ifra at du lurer på skadevirkninger av hasj når du spørrer «hvor alvorlig er dette?». Cannabis (hasj) kan ha skadevirkninger, og hvilke skadevirkninger man opplever avhenger av hvor ofte og hvor mye man røyker, men også av individuell sårbarhet. Desto mindre, og sjeldnere, man røyker, desto mindre er sjansen for å bli avhengig og få problemer. Hasj kan ha en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og korttidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer.
Som du ser er det vanskelig å svare deg konkret på hvor skadelig hasj er for datteren din. Alle som røyker hasj får ikke problemer med det, men noen utvikler avhengighet og/eller opplever ubehagelige bivirkninger. Hvis hun har røykt litt i helgene i ca. seks måneder og hun ikke sliter med psykiske problemer som for eksempel angst og depresjon, tror vi ikke at hun har påført seg noen store skader. Det er godt mulig at hun har endret oppførsel pga av hasjbruk. Dårlig mage kan være en abstinenssymptom av cannabis. Du/dere kan lese mer om hasj i vår brosjyre og på folkehelseinstituttets nettside: Fakta om cannabis, hasjisj, marihuana. Hvis du/dere vil vite mer om det å slutte med hasj kan vi anbefale hasjguiden.