Hasj

Min sønn (17år) innrømmer å ha brukt hasj nå og da i over to år. Sier han kan slutte akkurat når han vil. Tar nå frivillig urinprøver en gang pr.mnd. Hvis de er negative, vil det da si at han ikke bruker det mer? Eller er det mulig at han kan beregne bruken ut i fra testene som blir fastsatt etter hvert oppmøte?

Mann, 57 år fra Møre og Romsdal
Det er vanskelig for oss å si om han ikke bruker det mer, men det er sannsynlig at han ikke røyker daglig. Et enkeltinntak av hasj kan påvises i urinen opptil 1 uke, men røyker han daglig er påvisningstiden opptil 6 uker, så det ville mest sannsynlig gitt utslag på urinprøven. Det er mulig for han å røyke noe (for eksempel et par ganger i uken de tre første ukene) og fortsatt få rene prøver en gang i måneden.