Har jeg et rusproblem?

Hei. De siste to årene har jeg merket at jeg ofte har et veldig sterkt rus sug, noe som er ganske rart da jeg aldri har prøvd narkotika. Denne trangen kommer spesielt når jeg drikker, men også når jeg er edru. Har kun røykt hasj to ganger og da ikke kjent noen virkning. Har mange venner som bruker div piller og amfetamin og ecstasy. Jeg stjeler periodevis beroligende av noen jeg kjenner, og antall piller jeg stjeler har økt betraktelig. Jeg bruker dem for å få sove. Ofte er det ikke planlagt at jeg stjeler dem, det er som regel når jeg er alene i leil at jeg bare MÅ ta noen. Ellers så har jeg vært hjemme fra jobb og sitter da og drikker litt alkohol tidlig på morgenen. Ved 3 tilfeller har jeg også kjørt bil når jeg har drukket et par cider, da har jeg vært litt rar følelsesmessig. Klarer ikke helt forklare det, men det er som om at jeg først et par dager senere skjønner hva jeg faktisk har gjort. Ellers så hender det ofte at jeg drikker meg ganske full i helgene og ender som regel opp med å si eller gjøre ting jeg angrer på. Har jeg et problem? Hva kan jeg gjøre for å hindre at det utvikler seg?

Kvinne, 23 år fra Akershus
Du sier at du ikke har prøvd narkotika, men likevel føler et rus etter sug. Deretter sier du at du drikker og tar beroligende piller, noe som jo er rusmidler. Det at du tar mye av disser rusmidlene i perioder, kan være grunnen til at du har et russug. Andre grunner kan for eksempel være at du omgir deg med mennesker som ruser seg, eller at du har mye å tenke på og et ønske om å flykte. Det er altså mange grunner til at man kan ha et russug, og hvorfor du har det, kan vi ikke svare på. Det viktige er hvordan du hånterer det.
Det er veldig individuellt hvor fort man kan bli avhengig av alkohol, narkotika eller piller. Det er sjelden man blir avhengig av hasj etter å ha brukt det kun to ganger, men drikker man jevnlig mye i helgene samt på dagen når man ikke er på jobb i tilegg til å bruke beroligende medisiner for å sovne kan dette føre til avhengighet og være årsak til at du føler et behov for rus. Hvorvidt du har et problem eller ikke er vanskelig for oss å svare på, men å kjøre bil i alkoholpåvirket tilstand vil kunne få store konsekvenser både for deg selv og for andre. Føler du selv utover dette at du har et problem og vil hindre at det utvikler seg kan det være lurt å gjøre noe med dette. Du kan kontakte fastlegen din og fortelle om det du skriver til oss. Ut ifra det vil legen din kunne hjelpe deg. Du kan også ringe rustelefonen på 08588 eller chatte med oss. I forhold til alkohol kan du gå inn på rushjelp.no og legge inn hvor mye du drikker. Der vil du få en indikasjon på om du ligger i faresonen for misbruk og hva du kan gjøre.