Bør jeg være ærlig med psykologen vedrørende rusproblemet mitt?

Heisann! Fikk psykolog på DPS for ca. 1 1/2 år siden pga. tvangstanker og PTSD. Har hatt rusproblemer i ungdommen, og har vært åpen om dette. Rett etter at jeg startet hadde jeg en del operasjoner med komplikasjoner, og fikk en del Paralgin forte. Ble avhengig og det tok lang tid før jeg selv var klar over det. Det gikk raskt over på Oxycontin da jeg kunne skaffe dette gratis, og kom raskt opp i en del hundre mg til dagen. Sa ikke noe til psykologen min, da jeg var redd for at hvis han fikk vite det, ville han kutte ut terapiforløpet og sende meg i rusbehandling. Så klarte jeg nå etter lang tid endelig å slutte, og kjenner det kommer (mest sannsynlig) ikke til å bli noe problem mer. (Vil heller gå på glasskår enn den fæle avrusingen hjemme alene 🙂 ) Har vært clean i én måned ca., og lurer på om jeg står i noen risiko for å miste min psykolog hvis jeg sier noe om rusmisbruket den siste lange tiden, selvom jeg nå er clean? Har nattsvart samvittighet da jeg sitter med info som er viktig for terapien, og selvølgelig fordi jeg på en måte har misbrukt tillit. Men er så ufattelig redd for å miste den eneste personen jeg har lært å stole på.

Mann, 27 år fra Rogaland
Du har gjort en stor innsats når du har klart å avruse deg på egen hånd. Det er imponerende gjort av deg. Vi synes du skal snakke med psykologen om dette, ikke minst fordi det virker som det er viktig for deg. Alt du oppfatter som vesentlig for ditt terapiforløp, bør være viktig for psykologen også. Det er ikke slik at du mister din psykolog hvis jeg sier noe om rusmisbruket. Det vil jo være en viktig opplysning i behandlingen. Hvis psykologen mener du trenger rusbehandling, vil han foreslå det for deg. Men han hverken kan eller vil «sende meg i rusbehandling». Om du skal i rusbehandling er det ditt eget valg, og ikke noe psykologen kan kreve av deg eller sende deg til.
Det eneste vi synes vi bør nevne for deg, handler om førerkort. Det er slik at de som har et rusproblem ikke fyller helsekravene til førerkort. Det er ikke sikkert dette blir et problem for deg. Men i noen tilfeller, hvis legen/psykologen oppfatter det som alvorlig nok, at han vil melde fra til fylkeslegen og førerkort blir indratt for en periode inntil man kan dokumentere rusfrihet over en periode. Det er slett ikke sikkert dette vil skje med deg, men vi synes det er på sin plass å informere deg om det. Det du kanskje må være forberedt på, er at du må dokumentere rusfrihet over en periode. Og det kan du jo se på som en hjelp til å fortsatt holde deg rusfri.
Summa summarum synes vi det rette for deg burde være å snakke med psykologen om dette, ikke minst fordi du selv oppfatter at det er viktig for et videre terapiforløpet.