avhengighet av morfin

Har en kjærest som lider av en svak leddgikt type hun tar dollcontin for smerter intravanøst ganske jevnlig men sier at hun ikke er avhengig av dollcontin av den grunn.kan jeg stole på det hun sier at hun ikke er avhengig

Kvinne, 40 år fra Sør-Trøndelag
Dolcontin er et syntetisk opiat som er listet som et narkotisk stoff, og kan være avhengighetsskapende. Spørsmålet ditt om du kan stole på at hun ikke er avhengig er ikke enkelt å besvare. Avhengighet oppstår på mange ulike måter blant ulike personer. Noen blir fysisk avhengig og må ha medisinen for ellers blir de abstinente. Andre opplever psykisk behag ved å bruke denne typen medisin og kan bli avhengig av den som følge av det. For noen skjer begge deler de opplever både fysisk og psykisk ubehag hvis de ikke får medisinen. Hvis du har lyst å lese mer om avhengighet kan du gå inn på Folkehelseinstituttet faktaark om temaet her.
Ikke alle blir avhengige og vi kan ikke gi deg svar på om kjæresten din er avhengig. Forskning på bruk av smertestillende midler ved behandling av sterke smerter viser at det sjelden oppstår avhengighet. I beskrivelsen av Dolcontin i Felleskatalogen står det under bivirkninger  «Tilvenning og toleranse er sjelden et problem ved behandling av sterke smerter».  Dolcontin er et reseptbelagt legemiddel som foreskrives av legen. Legen til kjæresten din som skriver ut denne medisinen plikter å følge henne opp, også med tanke på forbruk og mulig avhengighet. Stoler du ikke på kjæresten din, og er urolig for at hun misbruker medisinen, kan du kontakte legen hennes og gi en bekymringsmelding.