Avhengighet av beroligende tbl

Jeg skal hjelpe svigerinnen min å søke om økonomisk verge, og som årsak mener jeg vi kan skrive rusmisbruk. Hun har tatt beroligende tabletter i flere år, både fått, kjøpt og stjålet samt tidl shoppet leger. Hun mener selv hun ikke har et rusproblem, men vi er flere som har vært bekymret i flere år. Hvis jeg sender en bekymringsmelding til hennes fastlege, kan jeg da forlange å få være anonym? Jeg mener han bør vite dette slik at det kommer som årsak for å søke verge. Sjansen for at hun skal få det uten den «diagnosen», er liten, og hun har nå gått økonomisk konkurs og har blitt leid til gjeldsrådgivning. Hvis man har brukt tbl i mange år, må det kunne gå an å kalle en person rusmisbruker?

Kvinne, 51 år fra Buskerud
For å svare på det siste spørsmålet først. Svaret på hva som skal til for å kalle en person rusmisbruker, og i det hele tatt hva det vil si å være en rusmisbruker, kommer an på hvem du spør. Noen vil for eksempel mene at en som røyker hasj sporadisk er en rusmisbruker, andre vil kanskje kalle det et rusbruk. Den mest vanlige oppfatningen av betegnelsen rusmisbruker, er nok en person som bruker rusmidler i den grad det ikke er sosialt akseptert. Når det gjelder medikamenter skrevet ut av legen, kan man kanskje si at en som tar en del mer av medisinene enn det som er anbefalt, er en rusmisbruker. Hvor mye mer det er snakk om, er en definisjonssak. Om bruken er så utbredt at det går ut over andre aspekter i livet, slik som at økonomien blir forsømt, kan det være et tegn på bruken har tatt overhånd og det er snakk om et rusmisbruk.
Hva som skal til for å få en økonomisk verge, er vi ikke sikre på, det er nok en vurderingssak for fylkesmannen som fatter vedtak.
Når det gjelder varsling til fastlege, kan du selvfølgelig be om å være anonym. Hva fastlegen hennes gjør med informasjonen du gir, blir en annen sak.