Alkoholisert mor

Hei! Jeg er en 26 år gammel mann på jakt etter profesjonelle råd om hva jeg bør gjøre med min alkoholiserte mor. Jeg har gjennom hele oppveksten min opplevd stort alkoholinntak hos mine foreldre – og da spesielt mor. Fra jeg var 0-6 år kan jeg huske at jeg hadde en normal barndom uten at mine foreldres alkoholvaner hadde noen innvirkninger på meg, selv om jeg vet at de drakk en del alkohol allerede da. Fra 7 års-alderen og frem til jeg flyttet ut når jeg var 19 år opplevde jeg stadig økende alkoholforbruk i hjemmet, og jeg husker mange ubehagelige opplevelser i tilknytning til dette. Min mor starter å drikke så fort hun er hjemme fra jobb ca. kl. 13. Da går det først i et par øl, og deretter drinker resten av ettermiddagen og kvelden. Dette gjelder hver eneste dag. I helgene begynner alkoholinntaket rundt i 10-tiden og fortsetter utover dagen til hun blir for sliten og må sove. Når hun da våkner igjen fortsetter drikkingen. Min far er noe mer moderert i alkoholinntaket og tåler dessuten mer. Han tar et par øl etter jobb (ca kl. 16) og deretter 4-5 drinker, og noe mer i helgene. Selv om det er mindre enn min mor, er det likevel mye. Det har aldri vært vold inne i bildet, men situasjoner hvor jeg har følt meg som omsorgspersonen i huset. Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg fått en større avstand til mine foreldres alkoholforbruk siden jeg da som regel kun besøker de i helgene og de klarer å begrense alkoholinntaket i den korte tiden jeg er der. Har jeg vært på besøk over lengre tidsperioder, f.eks ved jule- eller påskeferie, har jeg likevel flere ganger bare bestemt meg for å reise hjem igjen tidligere enn planlagt fordi de da ikke klarer å holde alkoholinntaket under kontroll. Dette har jeg gjort som en «straffemetode» fordi de da får dårlig samvittighet, unnskylder seg og lover bedring.
Jeg har egentlig hele tiden visst at det ikke blir noen bedring, men håpet har likevel vært der. Problemet er at de raskt vender tilbake til sine gamle drikkevaner så fort situasjonen har «normalisert» seg og jeg har fått alkoholforbruket på avstand. Etter å ha vært på 2 ukers ferie i Spania sammen med foreldrene mine i juli, har jeg nå skjønt at noe konkret virkelig må gjøres. Mine foreldre kom hjem til meg dagen før avreise og drakk kanskje to drinker – noe som er mye mindre enn til vanlig. På flyturen dagen etter oppdaget jeg at min mor skalv noe voldsomt i hendene hver gang hun skulle ta seg drikke, og måtte bestille seg flere alkoholenheter for å «roe nervene». Jeg skjønte raskt at dette dreide seg om alkoholabstinenser, men ble overrasket fordi jeg aldri hadde sett henne i den tilstanden tidligere. I ferien hadde jeg flere samtaler alene med min far – etter at mor hadde sluknet pga. trøtthet som skyldes alkohol – om deres alkoholproblemer. Jeg fikk høre at mor flere ganger har besvimt dersom hun ikke får i seg nok alkohol, og at skjelving i hendene er normalt hvis hun ikke får «dosen» sin. På hjemmefronten stod det dårlig til; Mor orker ingenting etter at hun har kommet hjem fra jobb. Alle husholdningsoppgaver er det far som må ta seg av. Mor klager daglig over at hun er sliten og trøtt, men vil ikke oppsøke lege for hjelp til tross for utallige oppfordringer fra både meg og far. Far er sliten av situasjonen, og har inntatt en «passiv» innstilling til det hele. Jeg mener at hun må ha profesjonell hjelp før det er for sent, noe far er enig i. Far hevder han lar seg «rive med» av drikkingen til mor, og at det er derfor han selv også drikker ganske mye. Han sier også han har vært en pådriver for at mor skal redusere alkoholinntaket sitt, men at det ikke har nyttet. Far tror han kan kutte alkoholen helt dersom mor får behandling. Mor er 56 år gammel, og jeg er redd hun får en tidlig død dersom ikke noe nå gjøres. Mor klarer ikke å slutte på egenhånd, og har heller ingen vilje til det, og hun vil som nevnt ikke oppsøke lege for hjelp. Jeg kan derfor ikke se noen annen løsning på dette enn at hun tvangsinnlegges, men vet at dette ikke er så lett å få til. Jeg ber derfor om rådgivning om hva jeg bør gjøre, hvordan jeg bør gå fram og hva som eventuelt kan være alternativet til tvangsinnleggelse dersom dette ikke lar seg gjøre. På forhånd takk.

Mann, 26 år fra Buskerud
Vi forstår godt at dette er en fortvilet situasjon for både deg og for faren din. Du lurer på hvordan man går frem i forhold til tvangsinnleggelse av rusmiddelavhengige, og sier samtidig at du vet at dette ikke er lett å få til. I det har du rett, å bruke tvang i forhold til rusmiddelavhengige er ikke veldig vanlig i Norge. Dette blant annet fordi det viser seg at tvang ikke nødvendigvis er hensiktsmessig; de som selv er klar for å ta i mot hjelp har best prognose for å klare å slutte med rusbruken.
Helse- og omsorgstjenesteloven (HOT) § 10-2 regulerer tvangsinntak og tilbakehold i institusjon uten samtykke. Helse- og omsorgstjenesteloven § 10-2 gir ikke hjemmel for tvangsbehandlingstiltak, for eksempel tvangsmedisinering. Tvangen består i at den rusmiddelavhengige kan holdes tilbake i institusjonen mot sin vilje i opptil tre måneder. Følgende vilkår må være oppfylt:
• den rusmiddelavhengige må ved sitt misbruk «utsette sin fysiske eller psykiske helse for fare»
• misbruket må være «omfattende og vedvarende»
• hjelpetiltak er ikke tilstrekkelig
• den rusmiddelavhengige må tas inn i institusjon for «undersøkelse og tilrettelegging av behandling».
Samtlige av vilkårene i § 10-2 må være oppfylt, og bestemmelsen gir bare en mulighet til å bruke tvang. Hvorvidt bestemmelsen faktisk blir brukt, avhenger av de konkrete omstendighetene. Det er sosialtjenesten som fatter vedtak om tvang. Ta kontakt med hennes fastlege eller med sosialtjenesten for å få hjelp til gangen i dette.
Vi skjønner ditt behov og ønske om å hjelpe foreldrene dine. Samtidig anbefaler vi deg å ta vare på deg selv og forsøke å ikke la deres problemer overskygge din hverdag. Å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, er vanskelig, og det er ikke barnas oppgave å redde foreldre. Så lenge faren og moren din bor sammen, tenker vi at det først og fremst er faren din som må forholde seg til dette. Samtidig vil det også være vanskelig for faren din å hjelpe moren din om hun selv ikke vil ha hjelp. Et tips til faren din er å slutte å drikke selv, både for ikke å selv bli avhengig, og for å sette klare grenser ovenfor din mor. Om faren din ikke drikker sammen med moren din, kan det hende at moren din i mindre grad klarer å bortforklare eller unnskylde sine egne drikkevaner ovenfor seg selv. Det er også mulig å ringe hennes fastlege og ytre bekymring. Vi anbefaler i så fall å være åpen med moren din om at dere gjør dette, og forklare hvorfor.
Vi legger ved en artikkel om hvordan snakke med noen om deres rusproblem. Guiden er rettet mot mennesker som røyker cannabis, men kan overføres til alle typer rusmidler.
Det kan også være at du kunne hatt god hjelp av å prate med noen om hvordan du har det og hvordan du har opplevd alkoholbruken til foreldrene dine i barndommen. Du kan for eksempel ta kontakt med legen din for å få en henvisning til psykolog, eller ta kontakt med AL-Anon, som er søsterorganisasjonen til AA og for pårørende av alkoholmisbrukere.