Alkohol etter Tramadol

Jeg er en voksen kvinne, som har tatt 50mg. Tramadol tre ganger daglig i halvannet år. I forbindelse med en stor ryggoperasjon og smerter før og etter. I de siste ukene har jeg gått ned til to om dagen, siden jeg er utrolig lei av å gå på dem, og har lyst til å trappe ned. Noen ganger må jeg supplere med 1g Paracetamol, i tillegg til de to 50g Tramadolene. Jeg er fullt klar over farene ved å kombiere Tramadol med alkohol, så har ikke drukket alkohol i det hele tatt så lenge jeg har vært på dem. Nå er jeg i midlertid dyktig deprimert og lei av å ikke kunne være sosial og ta en øl eller to eller et glass vin, sammen med venner. Og måtte være den som sitter der med vann, eller alkoholfritt. Så lurer på hvor lenge etter jeg har tatt tramadol, at jeg trygt kan drikke alkohol. Og motsatt, hvor lenge etter jeg har drukket alkohol at jeg kan ta en tramadol igjen. Håper inderlig jeg får svar på dette, for det har blitt et veldig stort problem for meg, og legen min svarer bare i hytt og vær og helt umulig å få noen informasjon fra. Vennlig hilsen

Kvinne, 52 år fra Oslo
Tramadol er et sterkt smertestillende medikament, som i høye nok doser kan påvirke våkenhetsnivå, reaksjonsevne og i verste fall pusteevnen m.v. Problemet med samtidig alkoholinntak er det at alkohol også har disse effektene, selvfølgelig doseavhengig, og da vil alkohol og tramadol forsterke hverandres effekt på dette med våkenhetsnivå, reaksjonsevne m.v. Det betyr at å drikke en større mengde alkohol sammen med tramadol, er helt klart potensielt farlig, og må unngåes. Man vil kunne få uforutsigbare virkninger, f. eks. bli svært mye mer ruset enn vanlig av en alkoholmengde man vanligvis tåler godt, hvis man samtidig bruker tramadol. I aller verste fall vil kombinasjonen av tramadol og en stor mengde alkohol kunne lamme åndedrettet, med dødsfall til følge. Det er umulig å angi hvor mye alkohol man evt kan bruke i sammen med tramadol, så det sikreste er å la være å kombinere disse. Velger man alikevel å bruke noe alkohol mens man har tatt tramadol, må dette være med stor forsiktighet, slik at man ikke får seg noen ubehagelige overraskelser. Dvs et lite glass vin eller øl vil neppe gi deg noen ubehagelige bivirkninger, men man må være ytterst forsiktig. Å gå på fest å drikke større mengder alkohol mens man bruker tramadol må helt klart unngåes, da dette er en potensielt farlig og uforutsigbar situasjon.( Kilde: Lommelegen.)
Tramadol har en halveringstid på ca 12 timer. Det betyr at etter 12 timer, er konsentrasjonen av medisinen i blodet halvert.
I praksis så betyr det at all medisin er ute av blodet på 5 x halveringstiden = 60 timer, dvs to og et halvt døgn.(Kilde: Lommelegen.)