Alkohol

Hallo! Jeg har en nesten full flaske med Vikingfjord (vodka) 40% i leiligheten min, som jeg nå snart har tenkt å drikke hele, skal seffølgelig ikke drikke det rent, blander det litt ut med noe som heter capri-sonne ( læskedrikk) . Itilegg tar jeg en DOSE med antipsykotisk medikament (Abilify ) … om jeg skulle gjennomføre dette med å drikke nesten en full flaske vodka 40% med litt utblanding.. , og en dose Abilify nå i natt, vil det vere farlig for meg ? :/ litt info: er 1.73 høy og veier 69 kilo…

Kvinne, 22 år fra Møre og Romsdal
Vi er litt usikre på hva du mener med en DOSE Abilify. Er det snakk om en tablett? Eller fler? Uansett vil det å drikke en full flaske vodka, enten det er en helflaske eller en halvflaske, være potensielt farlig. En hel flaske vodka er veldig mye, og vil kunne gjøre promillen din farlig høy.  Blander du alkohol og Abilify, risikerer du at den dempende effekten av stoffene forsterker hverandre, noe som er ekstra farlig. Du risikerer blant annet å få problemer med å puste, eller for eksempel å bli så rusa at du kveles av ditt eget oppkast, noe som kan være dødelig. Vi fraråder deg å drikke så mye alkohol, og også å blande store mengder alkohol med Abilify. Å blande ut vodkaen med leskedrikk vil ikke gjøre det mindre farlig; alkoholmengden blir den samme. Skal du drikke alkohol samtidig som du går på Abilify, bør du drikke ganske lite og ta foreskrevet dose Abilify.
Du sier ingenting om hvorfor du har tenkt til å drikke såpass mye og samtidig ta medikamenter. Men det finnes folk å snakke med om du har det vanskelig. Du kan for eksempel ta kontakt med din fastlege eller ditt nærmeste helsestasjon for ungdom.  Du kan også ringe Mental Helse på 116 123, som er en gratis døgnåpen hjelpetelefon.
Vi gjør oppmerksom på at vår spørretjeneste ikke er en akutt tjeneste, og at det kan ta opp til en uke før man får svar. For akutte spørsmål, ta kontakt med Giftinformasjonen på 22591300 eller legevakt/AMK.