Adferdsforandringer

Hei. Jeg har en bror som jeg frykter litt for. Han er veldig aktiv når det gjelder fest. Det siste året så har han blitt mer og mer aktiv med festing/drikking. Han har blitt,upålitelig, egoistisk og han hevder seg og er spydig på/oss her hjemme. I går så var øynene hans blanke som speil og hann var ganske hyper og i glaform. Jeg er 100 % sikker på att han hadde tatt noe og jeg var sikker på att det ikke var alcohol. Hva kan det være? Og hvilken framgangsmåte skal jeg fåreta for og avsløre han og få han til og stoppe ?

Mann, 24 år fra Troms
Vi kan ikke med sikkerhet si hva han din har brukt. Vi kjenner ikke broren din og har ikke mer informasjon enn at han var blank i øynene og hyper. Ut fra den beskrivelsen du gir, kan det være et sentralstimulerende middel (med tanke på at han var temmelig hyper). Amfetamnin er det vanligste sentralstimulerenede. Men, det kan være mange grunner til at noen virker hyper. Hvis vi skal gi deg et konkret svar, trenger vi mer informasjon. Du kan lese mer om TEGN OG SYMPTOMER PÅ RUSMIDDELBRUK. Når du har gjort deg bedre kjent med tegn og symptomer, kan du observere broren din og få et bedre grunnlag for å mene noe om hva han bruker.
Du kan gjerne tenke gjennom hvorvidt og ev. i hvilken grad det er din jobb å «avsløre ham og få ham til å stoppe.» Det er desverre slik at mange ikke ønsker hjelp eller ikke vil snakke om sitt rusbruk. I slike tilfeller bruker pårørende ofte veldig mye tid og krefter uten å lykkes med å få til en endring. Motivasjonen må jo komme fra vedkommende selv. Du kan jo snakke med din bror, spørre ham direkte, og se om han er villig til å forsøke å få til en endring.
• Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør han om hans bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hans rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», eller andre negative beskrivelser.
• Hvis det er aktuelt, snakk med ham om passende hjelpetiltak.