Vil en hasjbrownie slå ut positivt på en prøve?

Hei. Jeg skal i militæret om rundt 2 måneder, og er for øyeblikket i Amsterdam på gjennomreise og vurderer å prøve en brownie som de selger her i byen. Har aldri prøvd cannabis før men er redd for at det skal slå ut positivt på en urin, blod eller hårprøve i Forsvaret om 2 måneder. 1. Vil dette kunne slå ut positivt på prøvene? 2. Vil narkohundene peke meg ut hvis jeg har på meg de samme klærne, ettersom at det er fullt med røyk inne på cafeen? 3. Burde jeg si at jeg ikke visste det ikke var cannabis i brownien hvis jeg blir tatt? Takk for alle svar.

Mann, 18 år fra Rogaland
1) Det er det samme om du spiser eller røyker cannabis, det vil slå ut på urinprøve i rundt 1 uke (ved enkeltinntak) og på blodprøve i rundt 12-24 timer. Ved hårprøve, noe som ikke er veldig vanlig å bruke, vil det kunne påvises i håret du hadde når du inntok stoffet, opp til flere år hvis du ikke klipper deg. Så lenge de bare tar blod/urinprøve av deg, og ikke hårprøve, vil det ikke synes på prøvene om 2 måneder. Forsvaret baserer seg i hovedsak på urinprøver, men kan i spesielle tilfeller ta hårprøver. Hva slags spesielle tilfeller dette er, kan du ringe forsvaret å høre. Men ved vanlig verneplikt er det trolig lite sannsynlig , da hårprøver er ganske dyrt.
2) Hvis du ikke har vasket klærne dine etter et besøk på en kafe hvor det røykes, vil nok narkohundene kunne peke deg ut om du skulle møte noen av dem. Vi anbefaler deg å vaske/lufte klærne dine.
3) Det kan ikke vi svare på, om du skal lyve eller ikke. Spørsmålet blir om noen tror på deg om du sier at du spiste hasjbrownie og trodde det var vanlig kake.