Total black out

Hei. Jeg har utviklet et problem. Det siste året når jeg har drukket, blir jeg beruset, men etter noen timer og det er på tide å dra fra festen/byen så får jeg total «black out». Kjæresten min sier jeg slår meg helt vrang og jeg er ikke samme person som i edru tilstand. Jeg tar ikke imot hjelp og går min vei. Jeg vedkjenner meg ikke han som kjæresten min og slår og sier stygge ting til ham. Dette gjentar seg til stadighet. Når jeg selv er i denne tilstanden ser jeg meg selv utenfra og ting jeg sier er overhode ikke naturlig for meg å si og er aggressiv. Kan noen svare meg på hva det er jeg opplever? Dagen etter husker jeg bare små Glimt og det jeg får beskjed om at jeg har sakt, kjennetegner ikke meg på noen som helst måte Jeg syns dette er irriterende og flaut for meg selv og de rundt meg. Mvh jente 22år

Kvinne, 22 år fra Akershus
Du sier ikke noe om hvor mye du drikker før du får blackout og blir aggressiv. Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Når det gjelder å bli aggressiv i den grad at man nærmest endrer personlighet i alkoholrusen, er dette noe som både kan ha noe med dagsformen, mengde alkoholinntak og personlighet å gjøre. Noen mennesker forandrer seg rett og slett nesten totalt av alkohol, og ofte er det da best å unngå å drikke alkohol, i det minste begrense det. Alkohol fjerner hemninger, noe som kan gjøre at man lettere agerer følelsesmessig. Grensene man har i edru tilstand, blir ofte forskjøvet. Å gjøre ting man ellers ikke ville gjort i edru tilstand, er ikke uvanlig i alkoholrus. Alkohol innsneverer også oppmerksomheten, noe som kan føre til at man lettere henger seg opp i detaljer som man vanligvis ville la passere. Dette kan igjen føre til at man irriterer seg over og blir sint over småting som man ellers ikke ville latt ta stor oppmerksomhet.
Det beste du kan gjøre er å drikke mindre og holde promillen lavere, eventuelt la være å drikke i det hele tatt. Det kan du gjøre ved å sørge for å være uthvilt, mett og psykisk ovenpå før du begynner å drikke, samt å drikke saktere og mindre. Om du drikker saktere er det lettere å stoppe før promillen blir ubehagelig høy. Tommelfingerregelen er å drikke en enhet (for eksempel en øl, et glass vin, en drink) i timen, og å drikke et glass vann eller annen ikke-alkoholholdig drikke mellom hver enhet. Da er det større sjanse for at alkoholpromillen stabiliserer seg før du tilfører kroppen mer alkohol og promillen stiger. Aldri shot alkohol, det fører til en rask promillestigning, noe som fort kan gjøre at du kommer ut av kontroll. Det er også greit å holde seg unna sprit. Hvis dette er noe som ikke fungerer, er det kanskje lurt å tenke over om det er verdt alle de negative følgene ved å drikke, og om det i det hele tatt er lurt for deg å drikke alkohol.
Denne artikkelen fra norsk psykologforening handler om alkohol og aggresjon.
Her kan du lese Helsedirektoratets rapport om alkohol og vold.
Her kan du lese mer om alkohol.