Syntetisk hasj

Sønn har brukt vanlig hasj.. hvordan kan jeg vite om han bruker syntetisk hasj? Er det mulig å lukte at han har brukt det? Kan det kjennes som vanlig røyklukt? Oppførsel ved bruk? spesielle særtrekk man skal legge merke til?

Mann, 55 år fra Møre og Romsdal
Syntetisk hasj, eller mer presist syntetiske cannabinoider, lukter vanligvis ikke likt vanlig cannabis. Det finnes mange varianter av syntetiske cannabinoider, så antageligvis finnes det ulike varianter med ulik lukt. Beskrivelsen som ofte går igjen, er at det lukter lite, eller har en svak lukt av røkelse. Noen rapporterer om en svak kjemisk lukt. I en del tilfeller er det også blandet ut med urter – fra fabrikanten –  for at det skal likne marihuana, og disse urtene har ofte en svak lukt. Det kan også forekomme at rusmiddelet blir tilsatt ulike lukter som for eksempel fruktlukter. Om man røyker det, blandes det som regel i vanlig tobakk, så det kan også være vanskelig å skille fra vanlig røyklukt. Uansett vil lukten normalt være forskjellig fra den vanlige cannabis-lukten.
Brukere oppgir at syntetiske cannabinoider har en sterk cannabislignende effekt, og at både positive og negative rusopplevelser forsterkes. Positive effekter kan omfatte en følelse av å være «høy», økt appetitt, en følelse av økt energi, latter, samt en følelse av å være fokusert. Negative effekter kan innebære at man blir trøtt og sløv, får vansker med hukommelsen, hjertebank, nervøsitet, paranoia (forfølgelsesvanvidd), svimmelhet, hallusinasjoner og kvalme/oppkast. Det har dessuten vært rapportert om ettereffekter, som kan vare fra én til flere dager etter inntak. Disse rapportene inkluderer symptomer som forvirring og problemer med å samle tankene, en følelse av at mentale prosesser går langsommere, samt dårligere langtids- og korttidsminne.
Tap av bevissthet, kramper, angst, agitasjon, akutte psykoser og forverring av tidligere stabil psykisk sykdom er også rapportert. Det ser ut til å være større risiko for psykose i samband med syntetiske cannabinoidar enn ved bruk av cannabis (Kilde: FHI).
Syntetiske cannabinoider er veldig potent, opp til 100 ganger mer potent enn vanlig cannabis. Styrkegrader varierer også veldig. Dette er faktorer som gjør at mange opplever overdose fordi det er så vanskelig å posjonere ut til brukerdoser. Skillet mellom brukerdose og vanlig dose er lav. Derfor er det veldig mange som beskriver en ubehagelig rus ved bruk av syntetiske cannabinoider. Overdose kan føre til kraftigere rus enn forventet, og det har også blitt rapportert om fysiske komplikasjoner så som kramper og hjerteinfarkt.
Syntetiske cannabinoider bestilt på nett sendes ofte i hvite umerkede konvolutter.
Du kan lese mer i vår brosjyre om syntetiske cannabinoider.
Her kan du lese Uteseksjonens undersøkelse Syntetiske cannabinoider. Hva sier brukerne og hva vet vi så langt.