Subutex

Min datter ruser seg Subutex mens hun er innlagt på DPS for rehabilitering og tar medisiner for sin psykiske lidelse. Hovedbehandler er på ferie. De ransaker rommet hennes, men hun har gjemt stoffet så ingen andre finner det. Hun har fått stoffet av en kriminell rusmisbruker. Hvor skadelig er Subutex for henne? Bør jeg melde min egen datter til politiet for bruk og oppbevaring? Hun har testet positivt på de siste 6 urinprøvene. Holder det som bevis? Hun må avruses. Finnes der et akuttmottak for slikt?

Kvinne, 59 år fra Hordaland
Du kan sikkert informere politiet om forholdet, men det spørs hvilken hensikt det skulle tjene til. Det er lite politiet kan gjøre i en slik situasjon (annet enn å gi henne en bot for bruk og oppbevaring). Du må vurdere det selv, men vi anbefaler deg egentlig ikke å gjøre det. Hvis hun tester positivet på laboratorieprøver holder det som bevis. Hjemmetester/hurtigtester gjør ikke det. Slik vi tenker er det neppe straff din datter trenger, men heller hjelp for problemet sitt. Du kunne ha mer nytte av å snakke med DPS hvor hun får behandling. De er i posisjon til å gi henne den hjelpen hun trenger.
Buprenorfin, som er virkestoffet i Subutex, er et syntetisk opioid. Det er ikke så veldig fysisk skadelig, men en del bivirkninger kan det nok gi, og du kan lese om bivirkninger av Subutex her. Selv om buprenorfin ikke er så veldig skadelig for den fysiske helsen, er det meget avhengighetsskapende. Det er nok den viktigste faktoren, og av den grunn trenger folk hjelp når de skal slutte. Hvis din datter får hjelp til å trappe ned i samråd med helsepersonell, er det trolig den beste løsningen. Nedtrapping/avrusning vi lkomme til å ta en del tid, og det er ikke så lett å gjennomføre dette på egen hånd. Hun kan for eksempel søke seg inn på Skutevikenklinikken i Bergen. Der er det for tiden kort ventetid, og de kan gi henne den medisinske og psykososiale oppfølgingen hun trenger. Her kan du lese om Skutevikenklinikken.