Slutte midlertidig med hasj.

Jeg ble nylig tatt for besittelse og bruk av hasj. Mistet lappen noen måneder også, og må levere rene prøver for og få den tilbake. Har røyket et par gram hasj daglig, de siste 7-8 årene, så vanene har satt seg. Det jeg lurer på er hva jeg kan ta i mellomtiden for og dempe abstinenser og kjedsomhet? Har foreløpig byttet litt mellom Subotex, Valium, Sobril, Zopiclone og vanlig alkohol. , men vil ikke bli avhengig av dette i stedet. Finnes det noe mildere jeg kan ta en periode? Jeg har ingen intensjoner om og slutte permanent med hasjen. Er i god form og trener jevnlig, har god jobb og fungerer med venner og familie. Men uten hasj blir «livet kjedelig» rett og slett.
Hasjen øker livkvaliteten min betraktelig, så gleder veldig til og kunne røyke igjen, men vil unngå og bli avhengig av noe nytt før den tid. Legen min synes jeg ikke tok det seriøst. Har bare fått utskrevet Circadin, Vallergan og annet tull, som bare gjør meg slapp og giddeløs. Tenkte og prøve og røyke tørket rød fluesopp, da dette visstnok skal ligne på Cannabisrusen, og er lovlig. Ettersom jeg forstår blir Ibotensyren i soppen omgjort til Muskimol når den blir varmetørket ved 70-80 grader. Da skal det vel være relativt harmløst? Ble en del spørsmål, men setter pris på alt av svar:)

Mann, 24 år fra Vestfold
Vi er ikke legepersonell og kan ikke gi deg medisinske tips om ting du kan ta for å dempe hasjabstinenser. Det vi kan si er følgende:
• Det er ikke veldig vanlig å behandle hasjabstinenser med andre medisiner. Det er selvfølgelig mulig å ta enkelte medikamenter for å lette på symptomer slik som søvnvansker og angst, men det er ikke en vanlig brukt metode.
• Det å selvbehandle seg selv med benzodiazepiner, Subutex og alkohol gjør deg svært sårbar for å utvikle en ny avhengighet. Alle de nevnte medikamentene er mer avhengighetsdannende enn hasj, og også vanskeligere å slutte med om du skulle bli avhengig. Uten at vi kan vite det sikkert, kan det være derfor legen din vegrer seg mot å skrive ut annet enn Vallergan og Circadin til deg.
Du sier du er i god form og trener jevnlig, har god jobb og fungerer godt i hverdagen. Det taler til fordel for at du skal klare å slutte med/kutte ned på hasjrøykinga di. Ut i fra det du skriver, forstår vi at du har en sterk forkjærlighet for rus og synes livet er kjedelig uten, noe vi tenker du bør jobbe med. Det er ikke rart at du føler det slik om du har røyket flere gram hasj hver dag i 7-8 år. Å finne alternativer til å ruse deg kan være en fordel for deg. Det samme kan det å få noen å snakke med, som for eksempel en psykolog. Du kan også ta en titt på hasjguiden.
Du vurderer å røyke rød fluesopp. Det er ikke vanlig å ruse seg på rød fluesopp. Antageligvis skyldes dette fordi rusen man får ikke er særlig behagelig. Rød fluesopp kan fremkalle sterke hallusinasjoner, vrangforestillinger, forvirring, svimmelhet, alternerende agitasjon/sløvhet, muskelsitringer/rykninger, kvalme,oppkast, magesmerter, diaré. Symptomene kommer vanligvis fra 30 minutter til 3 timer etter inntak. Moderat til alvorlig forgiftning preges av hallusinasjonsliknende effekter, kramper og progressiv CNS-depresjon til koma. Dødsfall er sett hos pasienter med underliggende sykdom, etter store inntak eller på grunn av ulykker under rus/hallusinose. Som du skjønner vil vi absolutt ikke anbefale å røyke rød fluesopp. Vi tviler på at du kommer til å få en hasj-lignende effekt. Du kan lese om rød fluesopp her.